سلمیزیا

سلمیزیا (celmisia spectabilis) از انواع گیاهان یک‌ساله با گل‌هایی به رنگ سفید و با قابلیت کاشت آسان در فضای آپارتمان است. آب و هوای معتدل و مرطوب از جمله نیازهای ضروری برای کاشت سلمیزیا در فضای …

سلمیزیا (celmisia spectabilis) از انواع گیاهان یک‌ساله با گل‌هایی به رنگ سفید و با قابلیت کاشت آسان در فضای آپارتمان است. آب و هوای معتدل و مرطوب از جمله نیازهای ضروری برای کاشت سلمیزیا در فضای آپارتمان است. دمای اتاق باید طوری تنظیم شود که از پنج درجه سانتی‌گراد کمتر نبوده و از
۲۵ درجه سانتی‌گراد تجاوز نکند. همچنین برای تأمین رطوبت می‌توان از دستگاه‌های بخارساز استفاده کرد.
خاک سبک و غنی از هوموس و بارورکننده‌های آلی برای کاشت این گیاه توصیه می‌شود. مناسب‌ترین فصل برای کاشت گل سلمیزیا اوایل تابستان و بهترین روش، کاشت از طریق دانه است. بذرها باید در عمق ۲۵ سانتی‌متری خاک گلدان قرار گرفته و حداقل فاصله میان بذرها ۲۰ سانتی‌متر باشد.
مکان‌های نیمه آفتابی یا سایه برای پرورش این گیاه مناسب بوده و قرار دادن گلدان‌ها در معرض نور مستقیم خورشید سبب ریزش زودهنگام برگ‌ها و توقف در رشد گیاه می‌شود.
آبیاری گیاه باید بطور منظم و حداقل سه بار در هفته انجام شود. استفاده از زیرگلدانی بزرگ یا ایجاد دو یا سه سوراخ در کف گلدان به آبیاری بهتر کمک می‌کند.
بهترین زمان برای آبیاری در روزهای گرم تابستان، اوایل صبح یا قبل از غروب آفتاب است.
این گیاه در معرض آفت‌زدگی بویژه در روزهای گرم تابستان قرار دارد. استفاده از بارورکننده‌های محلول، آبیاری منظم گیاه و پیشگیری از خشک شدن خاک گلدان قبل از آبیاری به جلوگیری از آفت‌زدگی کمک می‌کند.
خاک گلدان باید هر سال یکبار تعویض و با استفاده از بارورکننده‌های آلی مانند نیتروژن، پتاسیم و فسفر پر شود.
اندازه‌گیری PH هر دو ماه یک بار به تسریع رشد و زمان گلدهی کمک می‌کند. مناسب‌ترین PH خاک پنج تا هفت‌ونیم است.
تکثیر این گیاه از طریق قلمه و تقسیم در فصل تابستان یا پائیز امکان‌پذیر است. برای تکثیر باید گلدانی در اندازه متوسط انتخاب کرد و پس از پر کردن گلدان با خاک مناسب و غنی از بارورکننده‌های آلی، قلمه به آن انتقال داده شود.

بابک افخمی