انتخاب یک آی اس پی مناسب

مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت (آی اس پی)، خدمات متعددی نظیر پست الکترونیکی و دستیابی به اینترنت را در اختیار متقاضیان قرار می دهند. در زمان انتخاب یک آی اس پی باید فاکتورهای …

مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت (آی اس پی)، خدمات متعددی نظیر پست الکترونیکی و دستیابی به اینترنت را در اختیار متقاضیان قرار می دهند. در زمان انتخاب یک آی اس پی باید فاکتورهای متعددی را بررسی کرد. امنیت، نوع و کیفیت سرویس های ارائه شده و قیمت ارائه خدمات از جمله فاکتورهای مهم در زمان انتخاب یک آی اس پی است. آی اس پی چیست یک آی اس پی یا Internet Service Provider، شرکتی است که امکان دستیابی به اینترنت و سایر سرویس های وب را فراهم می کند. مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت علاوه بر نگهداری و پشتیبانی از یک خط مستقیم به اینترنت، فعالیت های متعدد دیگری نظیر نگهداری و پشتیبانی از سرویس دهندگان وب را نیز انجام می دهند. مراکز فوق با ارائه نرم افزارهای لازم (در صورت ضرورت)، یک رمز عبور حفاظت شده و یک شماره تلفن برای تماس با شبکه، امکان استفاده از اینترنت و مبادله نامه های الکترونیکی را در اختیار متقاضیان قرار می دهند. مراکز آی اس پی دارای ابعاد و اندازه های متفاوتی هستند
. برخی از آنان توسط افرادی اندک اداره می شوند و تعدادی دیگر شرکت های بزرگی هستند که خدمات متنوعی را در اختیار کاربران قرار می دهند. مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت دارای حوزه های عملیاتی متفاوتی نیز هستند. مثلاً برخی از آنان خدمات خود را صرفاً در سطح یک شهرستان ارائه داده و برخی دیگر دارای قابلیت های منطقه ای و حتی بین المللی هستند. برای انتخاب یک آی اس پی پارامترهای متعددی باید مورد بررسی قرار گیرند:
▪ امنیت: آیا آی اس پی انتخابی از رویکردهای مناسب امنیتی در جهت حفاظت اطلاعات استفاده می کند؟ آیا از رمزنگاری و SSL به منظور حفاظت اطلاعات ارسالی شما نظیر نام و رمز عبور استفاده می شود؟
▪ محرمانگی: آیا آی اس پی انتخابی دارای یک سیاست تعریف شده در خصوص رعایت حریم خصوصی کاربران است؟ آیا خیال شما از این بابت راحت است که چه افرادی به اطلاعات شما دستیابی دارند؟ نحوه برخورد و استفاده آنان از اطلاعات به چه صورت است؟
▪ سرویس ها: آیا آی اس پی انتخابی سرویس های مورد نظر شما را ارائه می کند؟ آیا سرویس های ارائه شده تامین کننده نیاز شما هستند؟ آیا پشتیبانی لازم به منظور ارائه سرویس ها در اختیار شما گذاشته می شود؟
▪ قیمت: آیا قیمت ارائه خدمات توسط آی اس پی قابل قبول است؟ آیا قیمت ارائه شده با توجه به تعداد و نوع سرویس های ارائه شده، منطقی است؟ آیا به منظور دریافت خدمات ارزان تر، از کیفیت و امنیت چشم پوشی می کنید؟
▪ اعتمادپذیری: آیا به سرویس های ارائه شده توسط آی اس پی انتخابی می توان اعتماد داشت یا در اغلب موارد سرویس های مورد نظر به دلایل متفاوتی نظیر پشتیبانی و نگهداری، تعداد زیاد کاربران و ... غیرفعال بوده و عملاً امکان استفاده از آنان وجود ندارد؟ در صورتی که به دلایل متفاوتی لازم است برخی از سرویس های ارائه شده غیرفعال شوند آیا این موضوع با استفاده از مکانیسم های خاصی به شما اطلاع داده می شود؟
▪ پشتیبانی کاربران: آیا آی اس پی انتخابی دارای بخش پشتیبانی کاربران است؟ نحوه برخورد پرسنل بخش پشتیبانی به چه صورت است؟ آیا آنان دارای دانش لازم به منظور پاسخگویی منطقی به سوالات شما هستند؟
▪ سرعت: سرعت اتصال آی اس پی انتخابی به اینترنت چگونه است؟ آیا این سرعت به منظور دستیابی شما به نامه های الکترونیکی و استفاده از وب کافی است؟

رضا جوالچی