باواردیا

گیاه باواردیا (Bouvardia Ternifolia) از انواع درختچه‌های تزئینی همیشه سبز بوده که قابلیت کاشت در فضای آپارتمان را دارد. این گیاه دارای برگ‌هایی کوچک به رنگ سبز تیره با گل‌هایی سفید رنگ است. مناسب‌ترین …

گیاه باواردیا (Bouvardia Ternifolia) از انواع درختچه‌های تزئینی همیشه سبز بوده که قابلیت کاشت در فضای آپارتمان را دارد.
این گیاه دارای برگ‌هایی کوچک به رنگ سبز تیره با گل‌هایی سفید رنگ است. مناسب‌ترین زمان برای کاشت این گیاه اواخر فصل بهار و بهترین روش کاشت، از طریق بذر است. دمای اتاق باید طوری تنظیم شود که از ۵- درجه سانتی‌گراد کمتر نبوده و از ۲۵ درجه سانتیگراد تجاوز نکند.
خاک سبک غنی از فسفر و نیتروژن برای کاشت و پرورش این گیاه بویژه تا شش ماه نخست کاشت، لازم است.
گلدان‌ها باید در اندازه متوسط انتخاب و بذرها در عمق ۱۵ سانتی‌متر خاک قرار گیرد. باید دقت شود، حداقل فاصله میان بذرها کمتر از ۲۵ سانتی‌متر نباشد.
مکان‌های آفتابی یا نیمه سایه برای کاشت گیاه باواردیا مناسب است. قرار دادن گلدان‌ها در مکان‌های آفتابی و در معرض نور مستقیم خورشید، در ساعات گرم تابستان،‌باعث سوختگی برگ‌ها و توقف در رشد گیاه می‌شود.
آبیاری گیاه باید بطور منظم و حداقل یکبار در هفته انجام شود. آبیاری گیاه بطور غیر مستقیم و از طریق زیر گلدانی بزرگ یا ایجاد دو یا سه سوراخ در کف گلدان سبب شادابی و تسریع رشد گیاه می‌شود. آبیاری بیش از حد، احتمال آفت زدگی و تأخیر در گلدهی را افزایش می‌دهد.
صبح زود یا بعد از ظهر بهترین زمان برای آبیاری گیاه باواردیا است. استفاده از بارورکننده‌های محلول هر سه هفته یکبار به تقویت گیاه و رشد بهتر آن کمک می‌کند.
تعویض خاک گلدان هر سال یکبار و مخلوط کردن آن با بارورکننده‌های آلی مانند فسفر و نیتروژن نیز از دیگر نکاتی است که رعایت آن هنگام پرورش باواردیا در فضای آپارتمان ضروری است.
این گیاه بهتر است هر سال یکبار به گلدانی بزرگ‌تر انتقال پیدا کند. مناسب‌ترین PH خاک برای پرورش باواردیا ۵/۵ تا ۷/۶ است.
تکثیر این گیاه از طریق بذر، قلم و تقسیم در فصل تابستان امکان‌پذیر است. قبل از تکثیر باید گلدانی در اندازه متوسط انتخاب کرده و تا دو هفته اول از یک روکش پلاستیکی استفاده و محیط را کاملاً مرطوب نگه داشت.

بابک افخمی