نقشه راه برای اصلاحات پس از انتخابات

در رشته علوم سیاسی بعضی واژه ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است و به همین سبب، کاربرد بیشتری نیز دارد. از جمله آنها می توان واژه انقلاب و رفرم (اصلاح) را برشمرد که نگرش نظریه پردازان …

در رشته علوم سیاسی بعضی واژه ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است و به همین سبب، کاربرد بیشتری نیز دارد. از جمله آنها می توان واژه انقلاب و رفرم (اصلاح) را برشمرد که نگرش نظریه پردازان شرقی و غربی نیز به این واژه ها متفاوت است؛ به طوری که کشورهای زخم خورده از استعمار و استکبار هیچ گاه به واژه رفرم (اصلاح) به دیده مثبت نگاه نمی کنند زیرا رفرم را حرکتی ظاهری و تغییر پوسته در جهت حفظ قدرت از طرف حکومت می دانند.
حال بد نیست گذری بر این واژه طی یک دهه اخیر در ایران داشته باشیم که اصلاح و اصلاحات توسط جناحی خاص با اهداف سیاسی، خلق و مورد بهره برداری قرار گرفت.
واژه اصلاح و اصلاح طلبی در فرهنگ و آموزش دینی اسلام، جایگاه مثبت و پدیده مبارکی است و اگر اصلاح به معنی واقعی را جویا باشیم لزوماً یک ضلع اساسی آن عدالت خواهد بود، لیکن چنانکه اشاره شد، متاسفانه این واژه طی یک دهه اخیر مظلوم واقع شده و افرادی در قالب اصلاح طلبی، ارکان اصلی اصلاحات که همانا حرکت به سمت پیشرفت و توسعه است را در مسیر انحرافی قرار داده اند. به گونه ای که طی این دهه با اتخاذ شیوه های نادرست و رفتارهای نابخردانه ضربه اساسی را به اصلاحات وارد نموده اند که می توان هماهنگی با بیگانگان در جهت ضربه به امنیت ملی، زیر ساخت های اقتصادی و حتی ارسال پالس های مثبت برای براندازی نظام از جمله آنان بوده است و بدین سبب است که اصلاحات در انتخابات گذشته هیچ گاه نتوانسته اعتماد مردم را به خود جلب نماید و همواره شکست های غیرقابل جبرانی را متحمل شده که انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، نمونه بارز آن می باشد و می توان گفت اگر اصلاحات، نقشه راه جدیدی را برای خود ترسیم ننماید شکست های بدتر را باید در عرصه سیاسی انتظار بکشد.برای ترسیم نقشه راه جدید اصلاحات توجه به نکات زیر ضروری است:
۱) بازنگری در تعریف واژه اصلاحات متناسب با فرهنگ و آداب اسلامی نه رفرم به معنی انقلاب های مخملی که ریشه در بیرون مرزها دارد.
۲) تسویه حساب افراد نفوذی در اصلاحات که متاسفانه باید گفت اصلاح طلبان واقعی به تعداد انگشتان دست هستند و بیشترین ضربه را تاکنون به امنیت، توسعه، عدالت و پیشرفت وارد کرده اند به گونه ای که در زمان حاکمیت جریان منتسب به اصلاحات، جامعه هیچ گاه آرامش روانی به خود ندید.
۳)حرکت در خط اصیل انقلاب، امام و رهبری و مردم و تبعیت از اصول مسلم و پذیرفته شده آزادی های اجتماعی و سیاسی نهادهای مدنی و عدم مقابله با ارزش های حاکم بر توده مردم و تقابل با آن. زیرا هر چقدر در مقابل اراده مردم ایستادگی کنید به همان اندازه از چشم و دل آنها دور خواهید شد. پس تا دیر نشده خود را در صف امت ببینید نه در صف دشمنان داخلی و خارجی.
۴) تعطیلی موقت جریان به ظاهر اصلاح طلبی و فرصت بازنگری و پالایش اساسی در ترمینولوژی اصلاحات، اعضا و مرامنامه آن، به گونه ای که پس از شروع مجدد، اعتماد حداقلی را بتواند در جامعه کسب نماید.
۵) شجاعت و شهامت و پذیرش اشتباهات گذشته و اعلام برائت از گذشته ها، دست کشیدن از تخریب و دشمنی با نظام و تکیه بر ارزش تواب بودن مطابق فرهنگ اسلامی که توبه کنندگان واقعی را در زمره مؤمنین واقعی و مجاهدین برشمرده اند.

محسن مصطفوی