طنز و پیشتازی در چهار سال اخیر

در طول تاریخ، آثار طنز اقبال بیشتری در گیشه سینماها داشته اند. به خصوص مردم ایران که به لحاظ سابقه تاریخی شان، همواره از طنز آفرینی استقبال کرده اند. (البته نه این قدر و به این …

در طول تاریخ، آثار طنز اقبال بیشتری در گیشه سینماها داشته اند. به خصوص مردم ایران که به لحاظ سابقه تاریخی شان، همواره از طنز آفرینی استقبال کرده اند. (البته نه این قدر و به این شدت.)
«مسعود ده نمکی» که پیش از این، ساخت دو فیلم مستند انتقادی «فقر و فحشا» و «کدام استقلال، کدام پیروزی» را در کارنامه خود داشته است، فیلم «اخراجی ها یک» را با اطلاع از علایق و خواسته های مردم ساخت (او به طور ناگهانی از ژانر تلخ و مستندگونه فیلم های گذشته اش با هدف استفاده از ژانر و حربه ای دیگر برای نقد و خرده گیری به سراغ کمدی و طنز آمد و با شکستن خط قرمزها و پرداختن به مسائل ممنوعه مرکز توجه مردم قرار گرفت)با توجه به ساخته های گذشته در امر دفاع مقدس، ده نمکی با نوع و شیوه نگرشش به این مقوله توانست اوضاع را عوض کرده وچهره ای جدید از این نوع تولیدات را به نمایش بگذارد. طنز در تاریخ چند ساله اخیر سینمای ایران همیشه یکه تاز میدان بوده و تولیدات موجود در این ژانر از پرفروش ترین آثار سال های دهه ۸۰ است.
در سال ۱۳۸۴ فیلم های کمدی «مکس»، «شارلاتان» و «مجردها» جزو پرفروش ترین فیلم های سال بودند. در سال ۱۳۸۵ پس از فیلم «آتش بس» که ته مایه ای طنز دارد، رکورد فروش مربوط به فیلم های «زیردرخت هلو»، «سوغات فرنگ» و «شام عروسی» که همگی در ژانر کمدی ساخته شده اند را از بین برد.
در سال ۱۳۸۶ گیشه سینماها در تسخیر «اخراجی ها» و «توفیق اجباری» بوده که هر دو فیلم برای پیش بردن قصه غیرکمدی خود متوسل به استفاده از نشانه های طنز شدند.در اخراجی ها بار طنز کمدی بر دوش «اکبر عبدی» و «امین حیایی» و... در توفیق اجباری بر عهده «رضا عطاران» بوده است. در سال ۱۳۸۷ نیز هر سه فیلمی که در صدر جدول پرفروش ترین فیلم ها قرار داشتند در ژانر طنز بودند «دایره زنگی»، «چارچنگولی» و «همیشه پای یک زن در میان است.»
این آمار موجه و مستند نشان می دهد استقبال مردم و مخاطبان از آثار طنز فوق العاده بوده و اتفاق اساسی چند سال اخیر سینمای ایران می باشد، همین دلیل موجه باعث شده کارگردانان و تهیه کنندگان این عرصه را مهیاتر و آماده تر برای اهداف مادی، تجاری خود دانسته و در نتیجه دست به تولیدات طنز و کمدی زده اند که در نتیجه این گونه ژانر و فیلم ها گیشه را پر می کند.
با این تفاسیر و تعابیر فکر نمی کنیم فروش فوق العاده سینمایی «اخراجی ها۲» امری شگفت انگیز و غیرقابل پیش بینی بوده باشد و فروش بالا و اسطوره وار آن حاکی از شاهکار بودن اثر (!!!) باشد.
در هر صورت باید خدمتتان عرض کنیم اگر با اکران طولانی این سینمایی در هر دو سینمای شهر، موفق به دیدن این اثر پرفروش و پرحاشیه نشده اید، باید گفت: «اخراجی ها ۲» بر خلاف تصور ما و دیگر منتقدان زودتر از آنچه فکر می کردیم وارد عرصه سینمای خانگی شده و قرار است مخاطبان را از دریچه ویدئوکلوپ ها محصور خود کند. (البته که تمام عوامل این سینمایی برای مدت ها به هیچ پروژه ای احتیاج نداشته و دغدغه های مالی را بوسیده و کنار گذاشته اند.)
اما از همه این ها که بگذریم، باید بگوییم بازی «حسام نواب صفوی» در فیلم دیدنی بوده و قابل تحسین، پس اگر خواستید فیلم را ببینید یا حتی داشته باشید، سری به ویدئوکلوپ ها زده و پایان هفته ای متفاوت را برای خود رقم بزنید.