مهارت های ارتباطی زنان و مردان متفاوت است

ما پیوسته با دیگران ارتباط داریم. چه قصد ایجاد ارتباط داشته باشیم ، چه نداشته باشیم. چه دیگران منظورمان را بفهمند و چه نفهمند. تحقیقات انجام شده در مورد ارتباطات زنان و مردان …

ما پیوسته با دیگران ارتباط داریم. چه قصد ایجاد ارتباط داشته باشیم ، چه نداشته باشیم. چه دیگران منظورمان را بفهمند و چه نفهمند. تحقیقات انجام شده در مورد ارتباطات زنان و مردان نشان می دهد قواعدی که آنان در دوران کودکی آموخته اند در دوران بزرگسالی نیز حفظ می شود. برای مثال زنان احساسی تر صحبت می کنند و بیشتر بر مسائل احساسی و شخصی تمرکز می کنند، در حالی که مردان در ارتباطات خود ابزاری تر و رقابتی عمل می کنند. از نظر بیشتر مردان فعالیت های اساسی روابط نزدیک را می سازد و به همین دلیل مردها به طور معمول برای تحکیم روابط خود سعی در همکاری و انجام کاری برای یکدیگر دارند. اما از نظر زنان ارتباط و گفت و گو اساس روابط است.
با توجه به تفاوت زنان و مردان در ارتباط، تعجبی ندارد که این ۲ جنس در بیشتر موارد یکدیگر را درک نکنند و دچار سوء تفاهم شوند.
یک نمونه از همین اختلاف نظرهای زنان و مردان وقتی پیش می آید که آنان در مورد مسائل مختلف بحث می کنند و وقتی که زن مشکلش را بازگو می کند، مرد شروع می کند به ارائه توصیه و راه حل، در صورتی که زنان پیش از هر توصیه ای خواهان هم دلی هستند و در نتیجه زنان گاهی اوقات احساس می کنند که مردها آدم های بی توجهی هستند.
یکی دیگر از مشکلات تعاملی مردان و زنان تفاوت آن ها در گوش دادن به حرف های یکدیگر است. زنان به گونه ای رشد یافته اند که پاسخ بدهند و پر احساس باشند و وقتی دیگران حرف می زنند اصواتی چون «اهوم»، «آها» و ... بر زبان بیاورند. به این ترتیب طرف مقابل را متوجه می سازند که به حرف های آنان توجه دارند اما چون در اجتماعات مردانه تأکیدی بر پاسخ دهی نمی شود از همین رو گرایش کمتری به استفاده از این گونه اصوات و جملات دارند.
البته باید توجه داشت که هیچ چیز جایگزین عشق و توجه در ارتباط نمی شود و مهارت ها و فرایندهای رفتاری خاص، افراد را قادر می سازد که پیام ها را با دقت بیشتر، مؤثرتر و کارآمدتر رد و بدل کنند.
علاوه بر آن مطالعات نشان می دهد که زوج هایی که می آموزند چگونه تعارض و اختلافات خود را به طور مؤثر و کارآمد، حل و فصل کنند بیشتر از زوج هایی که فاقد چنین مهارت هایی هستند در زندگی مشترک خود موفق هستند. برای این که چنین مشکلاتی روی ندهد می توان روش های بسیار سودمند و اثربخش برقراری ارتباط را آموخت.

زکیه سلیمانیان
کارشناس مشاوره و مدیریت آموزش و پرورش بجنورد