ترسیم نقشه محله

این بازی ویژه کودکان هفت تا دوازده سال بوده و هدف از انجام آن کمک به رشد شناختی کودک، شناخت محیط اطراف و یادگیری نشانی منزل است. قبل از شروع بازی یکی از بچه‌ها به عنوان سرگروه …

این بازی ویژه کودکان هفت تا دوازده سال بوده و هدف از انجام آن کمک به رشد شناختی کودک، شناخت محیط اطراف و یادگیری نشانی منزل است. قبل از شروع بازی یکی از بچه‌ها به عنوان سرگروه بازی انتخاب شده و اعضا را به دو بخش مساوی تقسیم می‌کند. ماژیک، مقوای بزرگ وتعدادی لوبیا، وسایل مورد نیاز بچه‌های گروه اول است. اعضای گروه یک ۱۵ دقیقه فرصت دارند تا نقشه محل زندگی یکی از بچه‌ها را، که اعضای گروه مقابل با آن آشنایی دارند، رسم کند.
در مرکز مقوا، باید خانه یا آپارتمانی که فرد در آن ساکن است بطور کامل رسم شده و در اطراف آن، خیابان، مغازه و سایر اماکنی که وجود دارد مانند مدرسه، درمانگاه و ... به‌شکل مربع‌های کوچک نقاشی شود. هر یک از اعضای گروه‌دوم باید، نام اماکن رسم شده را حدس بزنند و بازی با طرح سؤال از طرف یکی از اعضای گروه اول آغاز می‌شود.
برای نمونه یکی از بچه‌ها می‌پرسد، «نشانی نزدیک‌ترین سبزی‌فروشی کجاست؟»، اعضای گروه دوم سه‌دقیقه فرصت دارند تا مکان مورد نظر را با مشورت یکدیگر حدس زده و باید لوبیا را روی مربع رسم شده قرار دهند. در صورتی‌که پاسخ صحیح باشد، لوبیا در آنجا خواهد ماند و بازی با طرح چند سؤال دیگر درباره میوه‌های موجود در مغازه، مشخصات سبزی‌فروش و ... ادامه پیدا می‌کند.
اگر اعضای گروه دوم به این سؤالات نیز پاسخ صحیح یا مشابه بدهند، یک لوبیای دیگر در آن جا قرار می‌گیرد. سؤالات بعدی درباره آدرس سایر مکان‌ها و مشخصات ظاهری افراد یا همسایه‌ها بوده و به تعداد پرسش‌های درست، یک لوبیا روی مقوا قرار می‌گیرد.
سرگروه تعداد لوبیاها را پس از پایان بازی که زمان آن با توافق گروه‌ها اعلام می‌شود، شمارش کرده و بازی با همین روش و رسم نقشه محله دیگری از طرف اعضای گروه دوم ادامه پیدا می‌کند. با شمارش لوبیا‌ها، گروه برنده از طرف سرگروه اعلام می‌شود.

رها ستایش