فیلم با کیفیت «فول اچ دی» ببینم و بمیرم بهتر است یا ...

شاید به خاطر داشته باشید که درباره رابط دیجیتال HDMI صحبت کرده بودیم و گفته شده بود که از این رابط جدید در بسیاری از نمایشگرهای کامپیوتر و تلویزیون های جدید ال سی دی استفاده می شود. …

شاید به خاطر داشته باشید که درباره رابط دیجیتال HDMI صحبت کرده بودیم و گفته شده بود که از این رابط جدید در بسیاری از نمایشگرهای کامپیوتر و تلویزیون های جدید ال سی دی استفاده می شود. بسیاری از مادربوردهای کنونی نیز به صورت پیش فرض یکی از همین رابط های HDMI را همراه دارند. اگر بازهم به خاطر داشته باشید گفته بودم تلویزیون هایی که از فیلم های با کیفیت بالا (فول اچ دی) و رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پشتیبانی می کنند برای استفاده گزینه ویژه ای محسوب نمی شوند چرا که کیفیت دستگاه های دی وی دی بدان قد نمی دهد. در حال حاضر فیلم هایی با این سطح کیفیت فقط روی دیسک های Blueray عرضه می شوند و مشکل کار در همین است که اغلب درایوهای نوری مورد استفاده در منازل تنها از دی وی دی پشتیبانی می کنند. البته نه اینکه دستگاه پخش فیلم Blueray وجود نداشته باشد نه، اما آنقدر گران است که آدمی را از کرده خود پشیمان خواهد ساخت. آنهایی که کشته و مرده رویت فیلم با کیفیت خیلی بالا هستند چاره ای ندارند جز اینکه یکی از درایوهای نوری BD-ROM یا BD-Combo را تهیه کرده و فیلم های دلخواه را روی نمایشگر کامپیوتر یا از طریق اتصال کامپیوتر به تلویزیون ال سی دی مشاهده کنند. برای تحقق چنین موردی، لازم است رابط HDMI توسط مادربورد محترم و تلویزیون نازنین پشتیبانی شود. پس حداقل مواد مورد نیاز را یکبار دیگر ذکر می کنم.
● اول؛ درایو نوری
یک عدد درایو نوری BD-ROM که به طور متوسط بین ۱۳۰ تا ۱۴۵ هزار تومان قیمت دارد و در بازار داخلی می توانید گونه Sony آن را تهیه فرمایید. این دستگاه قادر به خوانش تمامی دیسک های نوری است. چنانچه علاقه مند به ثبت اطلاعات روی دیسک های سی دی و دی وی دی هم باشید لازم است درایو نوری
BD-Combo را ابتیاع فرمایید که دیسک های Blueray را خوانده و قادر به ثبت داده روی دیسک های نوری قدیمی است. دومی حدود چهل هزار تومان از اولی گران تر است.
● دوم؛ مادربورد با HDMI
سر و کله این رابط HDMI حدود یک سالی می شود که روی برخی مادربوردهای درست ودرمون پیدا شده است. آن دسته از دوستانی که امکان ارتقای مادربورد را ندارند شاید بتوانند از کارت توسعه (تبدیل) استفاده کنند. این کارت روی شکاف PCIe نصب شده و امکان استفاده از رابط HDMI را مهیا خواهد ساخت. اگر هم در حال خرید مادربورد جدید هستید به داشتن رابط HDMI توجه داشته باشید. ارزشش را دارد به خدا.
● سوم؛ تلویزیون سازگار با HDMI
تمامی تلویزیون هایی که از قابلیت Full HD پشتیبانی می کنند بدون شک از یک تا سه رابط HDMI برخوردار هستند. رابط HDMI نقشی حیاتی در زندگی کنونی و آتی شما خواهد داشت، به یاد داشته باشید رابط شما از نوع HDMI ۱.۳ باشد که آخرین نسخه ارائه شده است.
● نکته پایانی
نسل جدیدی از دستگاه های دسک تاپ وارد بازار شده است که در اصطلاح آن ور آبی HTPC خطاب می شود. در اولین فرصت مشخصات اصلی پیشنهادی برای تهیه این دستگاه را شرح خواهم داد.

جواد زارعی