فواید دارویی عسل

از قرن ها پیش، عسل به عنوان یک داروی طبیعی شناخته می‌شد. مصریان و یونانیان از این ماده به عنوان یکی از عناصر اصلی درمانی استفاده می‌کردند و بر این باور بودند عسل کمرنگ برای درمان …

از قرن ها پیش، عسل به عنوان یک داروی طبیعی شناخته می‌شد. مصریان و یونانیان از این ماده به عنوان یکی از عناصر اصلی درمانی استفاده می‌کردند و بر این باور بودند عسل کمرنگ برای درمان درد چشم و زخم‌ها مؤثر است.
فواید درمانی انواع عسل بسته به نوع گلی که زنبورها روی آن می‌نشینند متفاوت است.برخی از انواع عسل دارای خواص آنتی باکتریال هستندو حتی رشد باکتری را در زخم‌هایی که دچار عفونت شدید شده‌اند نیز متوقف می‌کنند. این خاصیت درمانی ناشی از نوعی واکنش شیمیایی است که هنگام تهیه عسل رخ می‌دهد. این واکنش باعث تولید پروکسید هیدروژن که یک ماده ضدعفونی‌کننده است، می‌شود.
نوع دیگری از عسل نیز وجود دارد که برای درمان سرماخوردگی در کودکان، نرم‌کردن گلو، از بین بردن سرفه و بهبود اختلال خواب تأثیرگذار است.
در تحقیقی که اخیراً انجام شده، ۱۰۵نفر در رده سنی بین دو تا ۱۸ سال مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شد کسانی که قبل از خواب به آنهاعسل داده شده بود، خواب بهتری داشته و میزان سرفه نیز در آنها کاهش داشت.

سوسن مستوفی