حساسیت‌های پوستی

بدن برخی افراد نسبت به مصرف برخی مواد غذایی، لباس، جواهرات و لوازم آرایش، رنگ مو، داروهای بیهوشی و بی‌حس‌کننده واکنش نشان می‌دهد. قرمزی و خارش پوست از شایع‌ترین علائمی است …

بدن برخی افراد نسبت به مصرف برخی مواد غذایی، لباس، جواهرات و لوازم آرایش، رنگ مو، داروهای بیهوشی و بی‌حس‌کننده واکنش نشان می‌دهد.
قرمزی و خارش پوست از شایع‌ترین علائمی است که به دنبال حساسیت به عوامل نامبرده ایجاد می‌شود.
این علائم بیشتر در مناطقی نظیر گونه‌ها، زیر چشم، گردن، آرنج و مچ پا ظاهر می‌شود. در برخی موارد خارش پوست بدون هیچگونه قرمزی می‌تواند از علائم ابتلا به حساسیت‌های ناشی از مواد شیمیایی باشد.
بطور کلی ایجاد خارش پس از استفاده از برخی لوازم آرایش، زیورآلات فلزی یا لباس می‌تواند خطرناک و زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های شایع مانند تیروئید و فقر آهن شود.
مصرف برخی داروها نظیر مرفین یا کدئین نیز می‌تواند منجر به ایجاد خارش‌های پوستی شود که در این صورت، بهتر است مصرف دارو تحت نظر پزشک انجام شود.
به عقیده متخصصان، حساسیت‌های ناشی از افزودنی‌ها و مواد شیمیایی به کار رفته در منسوجات، مواد غذایی، فلزات و... را که با علائمی نظیر خارش و قرمزی پوست ظاهر می‌شوند، نیاز به تشخیص و بررسی عامل حساسیت‌زا و درمان دارند.
توجه نکردن به این علائم می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های شایع خطرناک و انواع دیگر آلرژی با علائم شدیدتر باشد.

دنیا پرتو