لنین زیست، لنین می‌زید، لنین خواهد زیست!

۲۲ آوریل (دوم اردیبهشت ماه) سالروز تولد ولادیمیر ایلیچ لنین است. لنین، اندیشمند انقلابی، رهبر انقلاب کبیر اکتبر و آموزگار همه زحمتکشان جهان در سال ١٨٧۰ به دنیا آمد. او سازمانده …

۲۲ آوریل (دوم اردیبهشت ماه) سالروز تولد ولادیمیر ایلیچ لنین است. لنین، اندیشمند انقلابی، رهبر انقلاب کبیر اکتبر و آموزگار همه زحمتکشان جهان در سال ١٨٧۰ به دنیا آمد. او سازمانده و رهبر نخستین انقلاب پیروزمند پرولتری و بنیانگذار نخستین دولت کارگری- دهقانی است. لنین نماد انسان تراز نوین و بنیانگذار حزب پرولتری تراز نوین است. لنین انسانی از نظر اخلاقی بسیار منزه، و رهبر و سازماندهی فوق‌العاده است که فروتنی، پُرکاری، اصولیت خدشه‌ناپذیر، فداکاری نامحدود و علاقه و محبت بی‌انتها نسبت به همه زحمتکشان، و آشتی‌ناپذیری نسبت به هر نوع ستم و استثمار را در خود جمع کرده است.
لنین با غنی‌سازی مارکسیسم و انطباق خلاق آن با عصر امپریالیسم و انقلاب، راه پیروزی انقلاب سوسیالیستی اکتبر و آغاز دوران نوین گذار از سرمایه‌داری به سوسیالیسم را گشود.
هسته آموزش لنین این کلام انقلابی است که می‌گوید: «سازماندهی رمز پیروزی زحمتکشان است.» لنین اندیشه‌های بنیادی مطروحه توسط مارکس و انگلس را در باره حزب پرولتری گسترش داد و غنی ساخت و برای نخستین بار در تاریخ مارکسیسم، آموزش یکپارچه و هماهنگی در باره حزب کمونیست، در باره حزب تراز نوین یعنی حزب انقلاب اجتماعی را ایجاد کرد. لنین این آموزش خود را در باره حزب پرولتری با تکیه بر تجارب عظیم جنبش انقلابی روسیه و دیگر کشورهای جهان تدوین کرد.
آموزش لنین در باره حزب، اصول تئوریک، سیاسی و سازمانی را یک‌جا در خود جمع دارد. یکی از اصول بنیادی فعالیت حزب لنینی وفاداری آن به تئوری انقلابی مارکسیسم- لنینیسم است. لنین می‌نویسد: «بدون تئوری انقلابی جنبش انقلابی نیز نمی‌تواند وجود داشته باشد... نقش مبارز پیشرو را فقط حزبی که تئوری پیشرو رهنمونش باشد، می‌تواند ایفا کند.»
مارکسیسم- لنینیسم یعنی ایدئولوژی طبقه کارگر، در رهگذر پیکار شدید و آشتی‌ناپذیر علیه ایدئولوژی بورژوایی پدید آمده و تکامل یافته است. لنین ضمن تشریح سه شکل عمده مبارزه پرولتاریا در راه رهایی خویش، یعنی مبارزه اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیک تصریح می‌کند که طولانی‌ترین و دشوارترین این سه شکل مبارزه، مبارزه ایدئولوژیک است.
پرولتاریا فقط در صورتی می‌تواند در این پیکار پیروز شود که همواره به تئوری مارکسیستی- لنینیستی وفادار باشد و بروز هرگونه مظاهر ایدئولوژی بورژوایی را در جنبش کارگری با قاطعیت تمام افشا کند. لنین در سال ۱۹۰۲ در کتاب «چه باید کرد؟» نوشت: «مسأله فقط بدینسان می‌تواند مطرح باشد: یا ایدئولوژی بورژوایی و یا ایدئولوژی سوسیالیستی. میان این دو چیزی وجود ندارد... بدین جهت هرگونه کم بها دادن به ایدئولوژی سوسیالیستی و هرگونه دوری جستن از آن، معنایش تقویت ایدئولوژی بورژوایی است». به همین جهت مبارزه قاطع همه احزاب کمونیست در راه حفظ پاکیزگی تئوری مارکسیستی- لنینیستی و مساعی آنان برای افشای تلاش‌هایی که ایدئولوگ‌های بورژوا و همفکران رویزیونیست و سکتاریست و دگماتیک آنان برای تحریف این تئوری به کار می‌برند، دارای اهمیت عظیم بوده و هست. لنین خاطرنشان می‌سازد که مارکسیسم در جریان این مبارزه از آن جهت رشد یافت و تقویت پذیرفت که «اختلاف‌نظرها را لاپوشانی نکرد و به نیرنگ‌های دیپلماتیک نپرداخت...»
حزب مارکسیست- لنینیست تراز نوین به عنوان حزب طبقه کارگر دارای خصلت و گوهر انترناسیونالیستی و یکی از عناصر متشکله جنبش جهانی کمونیستی است. لنین می‌نویسد: «سرمایه نیروی بین‌المللی است. برای پیروزی بر آن اتحاد بین‌المللی کارگران، پیوند برادری بین‌المللی کارگران ضررویست... ما انترناسیونالیست هستیم.»*
آموزش لنین در باره حزب تراز نوین سلاح نیرومندی است در دست کمونیست‌های تمام کشورها که طبقه کارگر با به کار بردن آن می‌تواند رسالت تاریخی خود را در زمینه نوسازی انقلابی جهان، تحقق بخشد. «الکساندر برمینسکی» شاعر بزرگ شوروی آموزش‌های لنین در باره حزب پرولتری تراز نوین را در قطعه زیبایی بیان کرده است، معانی زیبا و جوهر شعر «برمینسکی» در سمفونی شماره ۲ «دیمتری شوستاکویچ» جاودانه شده است:
«ما در طلب کار و نان راه افتادیم،
قلب‌هایمان اسیر غم بود
دودکش‌های بلند کارخانه
چون بازوانی نحیف
- ناتوان از گره کردن مشت‌ها-
سر بر آسمان داشت.
سرنوشت ما، با کلمات هول‌انگیز
سکوت،
عذاب،
ظلم،
رقم خورده بود.
تفنگ‌ها بر فراز سکوت و عذاب و فقر
به غرش درآمدند
آ...ی لنین
تو از رنج، عزمی پولادین ساختی
از دستان پینه بسته، قدرتی آهنین
و ما دریافتیم که سرنوست ما
با مبارزه رقم خورده است.»**


*برگرفته از کتاب «در باره حزب پرولتری تراز نوین»، ترجمه محمد پورهزمزان، دایره ترجمه و انتشار آثار مارکسیستی- لنینیستی حزب تودۀ ایران، ١٣۵۶.
**بخشی از ترجمه سمفونی ٢ شوستاکویچ
گرفته از: http://www.sedayemardom.net/articles_detail_yadman.php?aid=۱۶۵