بانکداری الکترونیک در خدمت روستاییان

شکی نیست که بانکداری الکترونیک روزبه‌روز در حال گسترش است اما اثرات مثبت آن فقط محدود به صاحبان مشاغل بزرگ تجاری یا مردمان شهرنشین نیست و همگان، به خصوص روستانشینان، می‌توانند …

شکی نیست که بانکداری الکترونیک روزبه‌روز در حال گسترش است اما اثرات مثبت آن فقط محدود به صاحبان مشاغل بزرگ تجاری یا مردمان شهرنشین نیست و همگان، به خصوص روستانشینان، می‌توانند از آن بهره‌‌مند شوند.
مشخصه بسیاری از مناطق روستایی جهان، زیبایی و مناظر طبیعی فوق‌العاده آن‌هاست. اما این مسئله جنبه دیگری نیز دارد و آن برخی موضوعات و مسائل نگران‌کننده اجتماعی و اقتصادی است که این جوامع کوچک را تحت فشار قرار می‌دهد. برای مثال، فشار اقتصادی بر بخش کشاورزی موجب آن شده است که جوانان روستایی هرچه بیشتر از مناطق محل سکوت خود مهاجرت و به امید کسب درآمد بیشتر و زندگی بهتر به شهرهای بزرگ کوچ کنند.
این در حالی است که بسیاری از موسسات و شرکت‌های مشهور جهان که در زمینه بانکداری الکترونیک فعالیت دارند و حوزه تخصص آنان فعالیت در روستاهاست، از این مقوله جدید برای ایجاد محیط‌های زندگی و کاری فعال و جدید روستایی کمک گرفته‌اند.
نکته‌ای که شرکت‌های تجاری به طور سنتی آن را رعایت می‌کنند، آن است که همگی سعی دارند تا حد امکان به بازار مصرف مورد نظر نزدیک باشند. امروزه و با توجه به تاثیرات مثبت پدیده بانکداری الکترونیک صاحبان مشاغل می‌توانند همیشه به بازار مصرف نزدیک باشند زیرا تمامی فعالیت‌های مالی و تجاری آن‌ها در فضای مجازی انجام می‌شود و همان طور که می‌دانید زمان و مکان در دنیای آنلاین مطرح نیست.
همین امر روستانشینان را به عدم مهاجرت به مناطق شهری ترغیب خواهد کرد زیرا آنان در صورت دسترسی به شبکه اینترنت در روستا به سادگی می‌توانند کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند. نکته مهم آنکه استفاده از ابزار بانکداری الکترونیک نه تنها به پیشبرد مشاغل متداول روستایی کمک می‌کند، بلکه امکان بهره‌مندی و سرمایه‌گذاری روی برخی مشاغل دیگر را در چنین محیط‌هایی فراهم می‌آورد که از جمله آن‌ها جهانگردی است. به این معنا که ساکنان یک روستا با راه‌اندازی یک وب‌سایت می‌توانند جلوه‌های طبیعی متنوع محل سکونت خود را به تمام مردم جهان معرفی و از این طریق آنان را به بازدید از این محل ترغیب کنند و به کسب درآمد بپردازند. کاری که تا پیش از این به سادگی ممکن نبود.
هرچند قدمت بانکداری الکترونیک به صورت جدی اندکی بیش از ۱۰ سال است؛ اما این مقوله در نواحی غیرشهری و روستایی نفوذ مناسبی داشته و کم نیستند صاحبان مشاغل روستایی که برای کسب و کار به این شیوه مدرن روی آورده و فکر مهاجرت به شهرها را از سرشان بیرون کرده‌اند.
برای مثال، یکی از ساکنان روستایی در منطقه ولز انگلستان از طریق اینترنت به بازاریابی برای غذا و نوشیدنی‌های محلی تولیدی خود می‌پردازد. حتی می‌توان از این طریق به وی سفارش خرید نیز داد و آن‌ها را از طریق پست دریافت کرد. رد و بدل کردن پول نیز با استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک و از طریق تلفن‌های همراه به سادگی ممکن است.
مزایای استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک فقط محدود به جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها نیست. این‌گونه ابزار موجب صرفه‌جویی در زمان می‌شوند. زیرا در قالب این روش نیازی به مراجعه به بانک یا برخورد حضوری با مشتریان نیست. همچنین خدمات بانکداری الکترونیک و سیستم‌های متنوع پست الکترونیک ارتباط دو سویه مشتری و تولیدکننده را تسهیل و تسریع کنند و می‌توان انتظار داشت که در آینده برای انجام پیچیده‌ترین امور تجاری و بازرگانی نیز از دنیای مجازی استفاده شود. به طور قطع استفاده از چنین روش‌هایی بر درآمد روستاییان محلی می‌افزاید و آن‌ها نیز این درآمد را صرف ارتقای وضعیت اقتصادی محل سکونت خود خواهند کرد.
بانکداری الکترونیک در مجموع روشی مقرون به صرفه و راه‌حلی درازمدت برای رفع نیازهای اقتصادی روستاییان است و به ایجاد مراکز تجاری جدید و مدل‌های تازه حرفه‌ای که مبتنی بر زمان و مکان نیستند کمک خواهد کرد. این خبر خوبی برای تمامی روستاییان جهان است.