۲ اردیبهشت؛ در شهر چه گذشت؟!

در حالی که تمام رسانه‌های جمعی سعی می‌کنند فرهنگ رانندگی و تردد در شهر را ارتقا دهند، برخی گزارش‌های تلویزیونی آن‌هم با محتوای فرهنگسازی، حسابی به بیراهه می‌روند. برای نمونه، …

در حالی که تمام رسانه‌های جمعی سعی می‌کنند فرهنگ رانندگی و تردد در شهر را ارتقا دهند، برخی گزارش‌های تلویزیونی آن‌هم با محتوای فرهنگسازی، حسابی به بیراهه می‌روند.
برای نمونه، در یکی از گزارش‌هایی که چندی پیش از رسانه ملی پخش شد، گزارشگر برنامه برای اینکه از راننده‌ها بخواهد دلیل بوق زدن‌های ممتدشان را بیان کنند، آنها را کنار بزرگراه متوقف و درمکانی توقف ممنوع آنها را به اصطلاح بازجویی می‌کرد.
آنها نیز برای توجیه و تفسیر بوق‌هایی که برای مسافران زده‌ بودند، دقایقی را با تخلفی دیگر مشغول می‌شدند. حال آنکه تمامی این ریزه‌کاری‌ها می‌تواند برای بیننده بد‌آموزی داشته باشد و وی را نسبت به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بی‌اعتنا کند. تجربه نشان داده است چنین بی‌توجهی در برخی از گزارش‌های تلویزیونی بار‌ها و بار‌ها تکرار شده است.
● کارواش خانگی
رسیدن فصل گرما بسیاری از اموری را که زمستان‌ها رسیدگی به آنها در خانه امکان‌پذیر نبود، میسر کرده است. اما بسیاری از امور متاسفانه ارتباط مستقیمی با هدررفتن آب دارند. یکی از این کارها، شست‌وشوی خودروها در منازل و البته با آب لوله‌کشی است.
معمولا در این شست‌وشو‌های خانگی‌ هیچ گونه توجهی به ارزش آب شرب لوله‌کشی نمی‌شود و در تمام مدتی که خودرو شسته می‌شود شیر آب باز است و آب هدر می‌رود.
شست‌وشوی خودرو در منازل البته بیشتر از اینکه جنبه نظافتی داشته باشد، تفریحی خانوادگی است که درآن پدر خانواده با فرزندانش گاهی چند ساعت را به جای شست‌وشوی خودرو آب‌بازی می‌کنند.
این کار ناشایست علاوه بر هدر دادن آب، کودکان را هم با یک فرهنگ غلط عجین می‌کند. بهتر است شهروندان به جای هدر دادن آب شرب، خودروهای خود را به کارواش‌ها ببرند؛ البته معمولا چنین افرادی که آب شرب را به این راحتی هدر می‌دهند، حاضر نخواهند شد حتی هزینه کارواش را هم بپردازند و جوی‌های آب شهر را برای آب‌بازی انتخاب خواهند کرد.
● سطح شیب‌دار پمپ بنزین‌ها
یکی از اقدامات خوب صورت گرفته در مورد اغلب پمپ‌بنزین‌ها مدرن کردن و تطبیق دادن تجهیزات آنها با تکنولوژی روز است که در چند سال اخیر انجام شده است. با این حال، برخی از پمپ‌بنزین‌ها هنوز با مشکلات زیرساختی مواجه هستند.
از جمله این مشکلات می‌توان به سطح شیب‌دار پمپ‌بنزین‌ها اشاره کرد که در برخی خیابان‌های شیب‌دار احداث شده‌اند. این نکته موجب می‌شود که مخزن‌سوخت خودرو هم در حالت سراشیبی قرار گیرد و قبل از اینکه مخزن بنزین کاملا پر شود، بنزین از مخزن‌سوخت بیرون بریزد.
خوب است به موازات دیگر عملیات عمرانی در پمپ‌بنزین‌ها، در مورد یک‌سطح کردن زمین آنها نیز اقدامات لازم صورت گیرد. به این ترتیب مخزن‌سوخت خودرو در حالت عادی پر می‌شود و از سرریز بنزین هم جلوگیری خواهد شد.
● تقلب ترافیکی
یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید بار کج به مقصد نمی‌رسد. اما به نظر می‌رسد که برخی رانندگان با نادیده گرفتن این ضرب‌المثل تلاش می‌کنند خود را از راه کج هرچه سریع‌تر به مقصد برسانند. این رانندگان که متاسفانه تعدادشان هم کم نیست، هنگامی که خروجی‌ها یا ورودی‌های بزرگراه بر اثر صف بستن تعداد زیادی خودرو مسدود می‌شود، از ایستادن در صف طفره می روند و از طریق خطوط کناری خود را به نزدیک‌ترین محل در دهانه خروجی بزرگراه می‌رسانند.
البته آنها به همین تقلب‌هم‌بسنده نمی‌کنند و به زور خود را در صف خودرو‌هایی که مدت زیادی معطل مانده‌اند جای می‌دهند.
این اقدام نه تنها تعرض به حقوق سایرین به‌شمار می‌رود، بلکه موجب می‌شودترافیک سنگینی در دیگر خطوط بزرگراه که به خروجی منتهی نمی‌شوند، ایجاد شود. جلوگیری از این مشکل هم تنها با همکاری رانندگان و البته برخورد قاطع ماموران با رانندگان متخلف میسر است.