۲۸ فروردین سال ۱۳۳۱ ـ مشاجره دکتر مصدق و انگلستان بر سر بحرین

دولت دکتر مصدق ۲۸ فروردین سال ۱۳۳۱ نسبت به دیدار مشاور امورخارجی دولت انگلستان از بحرین شدیدا اعتراض کرد و این عمل را مداخله در امور ایران اعلام داشت. دولت انگلستان در پاسخ …

دولت دکتر مصدق ۲۸ فروردین سال ۱۳۳۱ نسبت به دیدار مشاور امورخارجی دولت انگلستان از بحرین شدیدا اعتراض کرد و این عمل را مداخله در امور ایران اعلام داشت. دولت انگلستان در پاسخ اعتراض دکتر مصدق اعلام داشت که بحرین یک منطقه تحت الحمایه آن دولت است، و از آن پس اختلاف دو دولت در این زمینه هم گسترش یافت.
بحرین تا اواخر دهه ۱۳۴۰ استان ۱۴ ایران بشمار می آید که دولت وقت زیر «فشارهایی از خارج!»، بدون انجام رفراندم در ایران و استعلام نظر ایرانیان و رعایت آن، و صرفا با تصویب پارلمان (مجلسین) که انتخابات برای تعیین اعضای آنها ساختگی بود و مطابق استاندارد بین المللی نبود از آن گذشت و به خاطر همین عمل، هویدا نخست وزیر وقت که لایحه مربوط را به پارلمان برده بود در فروردین ۱۳۵۸ به اعدام محکوم و تیرباران شد. شاه از ایران گریخته بود که به خاطر از دست دادن غیرقانونی بحرین و موافقت با تجزیه وطن، محاکمه و مجازات شود. طبق قانون اساسی وقت، شاه و نخست وزیر به انجام تکلیف حفظ تمامیت کشور و حاکمیت آن (حاکمیت ملی) در برابر نمایندگان مجلسین سوگند یاد کرده بودند.