ویدئو پروژکتور؛ مناسب منزل

گونه جدید دستگاه های ویدئوپروژکتور با عنوان Home Theatre تعریف شده است و بسیار درباره اش تبلیغ می شود. نمونه های ارزان این دستگاه ها به طور میانگین بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارند …

گونه جدید دستگاه های ویدئوپروژکتور با عنوان Home Theatre تعریف شده است و بسیار درباره اش تبلیغ می شود. نمونه های ارزان این دستگاه ها به طور میانگین بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارند و راستش را بخواهید به هیچ عنوان برای استفاده در منزل مناسب نیستند. مطمئن باشید که هیچ دروغ و کلکی در کار نیست اینکه چرا شرکت های فعال در این حوزه از چنین ادبیاتی استفاده می کنند دلیل منطقی دارد. در آن سوی آب های نیلگون که اهالی کشور به تکنولوژی روز دسترسی دارند، استفاده از این گونه واژه ها امری طبیعی محسوب می شود و اشکال کار در این است که همان اصطلاحات به صورت عینی در این سوی آب ها ترجمه و استفاده می شود. این موضوع زمانی تبدیل به مشکل می شود که بین آن سو و این سوی آب های نیلگون، کلی تفاوت فرهنگی وجود دارد.
در بسیاری از منازل کشورهای صنعتی و در حال توسعه از ویدئوپروژکتور در داخل منازل برای دیدن تلویزیون و فیلم و حتی کار با کامپیوتر استفاده می شود، در حالی که در سرزمین ایران استفاده از این قبیل دستگاه ها بیشتر به سازمان ها و شرکت ها منحصر است. هرچند برخی از خریداران تلویزیون های عریض ترجیح می دهند استفاده از دستگاه های ویدئوپروژکتور را نیز تجربه کنند. برای اینکه استفاده از این نوع دستگاه ها در منزل توجیه پذیر باشد چند توصیه در ذهنم جاری شده است که در ادامه می خوانید.
● جابه جاپذیری مداوم
آنهایی که خانه ای بزرگ دارند به خوبی می توانند از قابلیت جابه جایی دستگاه استفاده کنند. وزن بسیاری از تلویزیون های LCD و Plasma بین ۱۷ تا ۲۷ کیلوگرم است در حالی که دستگاه ویدئوپروژکتور بین چهار تا هشت کیلوگرم وزن دارد. از این رو برای جابه جایی گزینه مناسبی هستند و به سهولت هر دیوار صافی در منزل را می توان تبدیل به صفحه نمایش کرد.
● انعطاف پذیری ابعاد تصویر
خوبی این دستگاه ها در این است که تصاویری با ابعاد ۱۲ تا ۱۲۰ اینچ را نمایش می دهند. توجه داشته باشید که خرید تلویزیونی ۱۲۰ اینچی نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد. البته دسترسی به تصاویر ۱۲۰ اینچی منوط به فراهم ساختن فاصله ۱۵ متری است. علی ایحال دستگاه های ویدئوپروژکتور در این زمینه انعطاف کم نظیری دارند.
● ورودی ها
چنانچه دستگاه موردنظر شما از ورودی های دیجیتال مانند USB و HDMI پشتیبانی کند و با قابلیت HDCP سازگار باشد به سهولت می توانید کامپیوتر خود را به دستگاه وصل کنید و نمایشگری به اندازه دیوار منزل تان داشته باشید. دیگر اینکه برخی از دستگاه های جدید از رابط بی سیم پشتیبانی می کنند که هنگام اتصال لپ تاپ به ویدئوپروژکتور فوق العاده کارآمد هستند. این را در خاطر داشته باشید که اغلب این رابط های بی سیم از پخش فیلم با کیفیت پشتیبانی نمی کنند و لاجرم باید از کابل های مخصوص برای اتصال دسک تاپ یا لپ تاپ به ویدئوپروژکتور برای تماشای فیلم استفاده کنید.
● لامپ و دیگر هیچ
لامپ دستگاه، بخشی است که پس از ۳ تا چهار هزار ساعت کار نیاز به تعویض دارد. قیمت لامپ ها به طور معمول بین ۲۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.دیگر اینکه اکیداً توصیه می شود اگر خواهان تماشای فیلم هستید از مدل های میان قیمت بین یک تا سه میلیون و تکنولوژی۳ LCD یا SXRD استفاده کنید. مدل های کمتر از یک میلیون تومان با تکنولوژی DLP برای استفاده در منزل توصیه نمی شوند.

جواد زارعی