روابط عمومی و ابزارهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی

هرعلم و فنی با گذشت زمان و به مدد اندیشمندان آن پیشرفت می‌کند و کامل می‌شود و به تکنولوژی‌ها و روش‌های جدید و نوینی برای توسعه دست می‌یابد. روابط عمومی ‌نیز به عنوان یک واحد …

هرعلم و فنی با گذشت زمان و به مدد اندیشمندان آن پیشرفت می‌کند و کامل می‌شود و به تکنولوژی‌ها و روش‌های جدید و نوینی برای توسعه دست می‌یابد. روابط عمومی ‌نیز به عنوان یک واحد اطلاعاتی و ارتباطی سازمان در دستگاه‌ها در این فرآیند مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد، چرا که هر گونه تحول و نوآوری در عرصه اطلاعات و ارتباطات می‌تواند روابط عمومی‌ها را با افق‌ها جدیدی از فعالیت‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی درون و برون سازمان روبرو کند.
شرط لازم، در این راستا آن است که روابط عمومی‌ها به خوبی با تکنولوژی‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی آشنا شده و توان و ظرفیت خود را برای استفاده از این فن آوری‌ها افزایش دهند.
ولی سوالی که در این میان قابل بحث است آن است که روابط عمومی‌ها تا چه میزان توانسته‌اند از تکنولوژی‌های جدید و علم روز دنیا در زمینه اطلاعات و ارتباطات بهره ببرند تا بتوانند از این طریق سطح کمی‌و کیفی فعالیت‌های‌شان را در درون و برون سازمان ارتقاء دهند و در انجام وظایف، مسئولیت‌های و ماموریت‌های شان موفق تر و سریع تر عمل کنند؟
آری واقعیت آن است که متاسفانه در این رهگذر روابط عمومی‌ها به دلایل مختلف نتوانسته‌اند به نحو شایسته و بایسته‌ای از یافته‌ها و دستاوردهای جدید تکنولوژی‌های مرتبط با علم ارتباطات بهره ببرند و خود را با پیشرفت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این رشته همگام کنند.
نکته مهم و در خور توجهی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ وقت در مراسم هشتمین دوره جشنواره برترین‌های روابط عمومی ‌کشور بر آن صحه گذاشت و تاکید کرد این بود که روابط عمومی‌ها برای توسعه و تحول در برنامه‌های اطلاعاتی و ارتباطی شان با سازمان و مخاطب رسانه‌ها باید به آخرین یافته‌ها و دست آوردهای علمی‌اطلاعات، ارتباطات و اطلاع‌رسانی تجهیز شوند تا بتوانند کارآیی و بازده فعالیت‌های‌شان را افزایش دهند و مطابق با انتظارات امروز پاسخگوی نیازها و مسوولیت‌ها و ماموریت‌هایشان باشند.