دانشجو الگوی بی بدیل اصلاح مصرف

دانشجوی زمان ما که به صفاتی همچون« ساده زیست و بی تکلف » ، « حساس به هدر رفتن اموال عمومی» ، « غیور به حفظ منابع ملی » و « خلاق در بهره برداری بهینه از دارایی ها » شناخته می شود ، اینک و در …

دانشجوی زمان ما که به صفاتی همچون« ساده زیست و بی تکلف » ، « حساس به هدر رفتن اموال عمومی» ، « غیور به حفظ منابع ملی » و « خلاق در بهره برداری بهینه از دارایی ها » شناخته می شود ، اینک و در سالی که از سوی رهبر فرزانه انقلاب به نام سال « اصلاح الگوی مصرف » نامیده شده است، خود را صاحب وظیفه ای خطیر در تعریف و تفسیر اصلاح الگوی مصرف و نظارت بر عملکرد مدیران ومسئولان می داند تا در زمان لازم با نقد و تحلیل برنامه ها و عملکردها، مانع تداوم شیوه های اسرافگرانه و رفتار بدون برنامه ریزی صحیح مصرف شود. رهبر انقلاب پیش از این نیز در ابلاغ سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه، با تأکید مکرر بر اصلاح شیوه های مصرف در چند بخش از این برنامه، ترسیم راه جدیدی درپیش پای ملت رو به توسعه ایران را نوید دادند که درآن باید با جبران اشتباهات گذشته فضای بی بند وباری در مصرف به شیوه های صرفه جویی به معنای واقعی آن تبدیل شود. آن چنان که در روز نخست فروردین امسال در جمع زائران حرم رضوی فرمودند:« صرفه جویی به معنای مصرف نکردن نیست،صرفه جویی به معنای درست مصرف کردن،بجا مصرف کردن، ضایع نکردن مال، مصرف کارآمد و ثمربخش کردن است. اسراف در اموال و در اقتصاد این است که انسان مال را مصرف کند،بدون اینکه این مصرف اثر و کارآیی داشته باشد. مصرف بیهوده و هرز در حقیقت هدر دادن مال است.
اصلاح الگوی مصرف در عرصه دانشگاه در دو سو یا بر دو وجه تعریف می شود بخشی از آن به عملکرد دانشگاهیان در اصلاح مصرف در رفتارها و برنامه های خود، مربوط است و بخشی از آن به وظیفه ای که دانشگاه برای ارائه الگوهای صحیح مصرف به جامعه برعهده دارد. در بخش اول،عرصه علم آموزی یکی از حساس ترین عرصه ها در برنامه ریزی از جهت دوری از اسراف است. نوع برنامه ریزی دستیابی به افق های دانش ، تعیین زمانبندی ها و هدرندادن وقت، دوری از سطحی نگری، نزدیک شدن به تجربه ها و اندوخته ها ی علمی دیگران و سرانجام پرهیز از حاشیه روی،از اصول علم اندوزی با پرهیز از اسراف و هدر دادن منابع و اموال است.
در بخش دوم نیز وظیفه ای سنگین بر دوش دانشگاه است و باید همچنان که خود در عرصه عمل،بهترین و صحیح ترین مصرف کننده است، برای جامعه، مدیران و مسئولان نیز الگوهای صحیح مصرف را در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی ، منابع ملی و اجتماع ارائه دهد.
واضح است که اگر بدون ارائه تعریف صحیح و الگوی مشخص مصرف، بخواهیم سال اصلاح الگوی مصرف را پشت سر بگذاریم، فقط آسیبی بر آن چه تاکنون داشته ایم،اضافه می کنیم. چون در این راه، همیشه هستند کسانی که از عناوینی که به سال ها اختصاص می یابد، یا برداشتی کلی می کنند وعمل به جزئیات را مطرح نمی دانند و یا به جزئیات می پردازند و اصول کلی را نادیده می گیرند.
مثلأ در ماه های آینده خواهیم دید که کسانی برای نشان دادن التزام خود به شعار اصلاح الگوی صرف،حتی ازصرف چای و آب به میزانی که به آن احتیاج دارند هم پرهیز می کنند! ولی برای برنامه ریزی زندگی و استفاده درست از وقت و یا کاهش مصرف بنزین خودروی خود، فکری ندارند و یا کسانی که برعکس شعار سال را مبتنی بر کارها ی درازمدت و اصولی می دانند و همچنان به ریخت و پاش خود در مصارف خوردنی، پوشیدنی و دیگر نیازهای زندگی ادامه می دهند.
این جاست که صفات دانشجوی متعهد و آگاه به کمک او می آید تا از این هر دو آسیب به دور باشد و خود الگویی شود که دیگران در اجرای صحیح شعار سال ۸۸ به او توجه کنند و سال به گونه ای سپری شود که خود الگویی برای سال های بعد باشد.

الهام ستاری
کارشناس علوم سیاسی