فرهنگ مصرف

بسم الله الرحمن الرحیم سال ۱۳۸۸ به درستی توسط رهبر معظم انقلاب سال اصلاح الگوی مصرف نامیده شده است . ایشان علاوه بر پیام نوروزی در سخنرانی اول فروردین که در صحن جامع رضوی در …

بسم الله الرحمن الرحیم
سال ۱۳۸۸ به درستی توسط رهبر معظم انقلاب سال اصلاح الگوی مصرف نامیده شده است . ایشان علاوه بر پیام نوروزی در سخنرانی اول فروردین که در صحن جامع رضوی در جوار تربت پاک حضرت ثامن الائمه علیهم السلام ایراد فرمودند نیز بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف تاکید نموده و نکاتی را در این زمینه تذکر دادند. بیانات رهبری حاوی نکات دیگری نیز بود که تلاش می کنیم طی چند مقاله به آنها بپردازیم .
اصلاح الگوی مصرف حتی اگر مسائلی از قبیل خشکسالی بحران جهانی اقتصادی و کمبودها هم وجود نداشت برای ملت و مسئولان بخش های مختلف کشورمان یک فریضه بود. زیرا هیچ ملتی بدون رعایت فرهنگ مصرف نمی تواند به اهداف مهم پیشرفت و توسعه دست یابد. تاکید فراوانی که در قرآن کریم و روایات بر منع از اسراف و تبذیر و توصیه به قناعت و میانه روی در معیشت شده روشن ترین دستورالعمل برای رعایت فرهنگ مصرف است . توانگری جامعه اسلامی و رشد و توسعه جهان اسلام در قرون اولیه نتیجه عمل به همین توصیه ها بود و نفرتی که از بنی امیه و بنی عباس به سرتاسر وجود مسلمانان راه یافت به دلیل عملکرد مسرفانه و زندگانی شاهانه آنها در قصرهای خضرا و حمرا و ریخت و پاش های بی حساب و کتاب آنها بود.
متاسفانه امروز جهان اسلام از نظر فرهنگ مصرف با دستورالعمل ارائه شده در آیات و روایات فاصله زیادی دارد. غیرمسلمانان به آنچه اسلام گفته است عمل می کنند و مسلمانان به آن بی توجهی می نمایند. نمونه ساده ولی روشن این واقعیت را می توان در مهمانی ها و آنچه روی میزهای مذاکرات مسئولان در کشورهای اسلامی و غیراسلامی چیده می شود مشاهده کرد. شاید عده ای با تعبیراتی از قبیل ضرورت سنگ تمام گذاشتن برای پذیرائی از مهمان و اینکه چنین کارهائی برای حفظ آبروی ما لازم است درصدد توجیه زیاده روی ها برآیند اما واقعیت اینست که پذیرائی به میزان لازم و حفظ سادگی همراه با صفا و صمیمیت است که به مسلمانان آبرو میدهد نه سفره های رنگین و میزهای پر از ماکولات و مشروبات و ساختمان های گران قیمت و پرزرق و برق .
اگر از همین نقطه کلیدی جلوی بی مبالاتی در مصرف گرفته شود این روش به یک فرهنگ تبدیل خواهد شد و همه مردم جامعه به این فرهنگ عادت خواهند کرد و الگوی مصرف در آب و برق و گاز و نان و برنج و میوه و لباس و مسکن و ماشین و تلفن و کلیه لوازم شخصی و خانگی و عمومی اصلاح خواهد شد. برای ما ایرانیان لااقل در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سیره امام خمینی و سفارش های ایشان به ساده زیستن و خودداری از سفرهای غیرضروری می بایست عامل بازدارنده از غوطه ور شدن در مصرف بی رویه می بود لکن متاسفانه چنین نشد و کار به جائی رسید که اکنون رهبر معظم انقلاب چاره کار را در نامگذاری و اختصاص عنوان یکسال به « اصلاح الگوی مصرف » دیدند هر چند درست مصرف کردن اگر فرهنگ شود منحصر به یکسال نخواهد بود و به حلقه ای از فرهنگ عمومی جامعه تبدیل خواهد گردید.
اگر مردم و مسئولان همت کنند می توان به این هدف رسید به شرط آنکه به بهانه انجام توصیه رهبری عده ای به دنبال برگزاری سمینارها تاسیس معاونت های جدید در وزارتخانه ها ایجاد یک تشکیلات جدید با ساختمان بزرگ و شیک و هزاران کارمند انجام سفرهای بی خاصیت صدور اطلاعیه ها و بیانیه های پیاپی و سفارش پلاکاردها و پارچه نوشته ها نروند و این امر مهم را در چنبره این قبیل ظاهرسازی های اسیر نکنند و از اقدامات عملی که اساس کار است غافل نشوند.

پرتوی از بیانات رهبری در نوروز