نوروز در دنیــــــــــا

● نوروز در تاجیکستان مردم تاجیکستان در ایام نوروز خانه‌تکانی می‌کنند تا گردی از سال کهنه باقی نماند. خانواده‌های تاجیک با طلوع اولین روز بهاری به سرعت وسایل خانه را خارج …

● نوروز در تاجیکستان
مردم تاجیکستان در ایام نوروز خانه‌تکانی می‌کنند تا گردی از سال کهنه باقی نماند. خانواده‌های تاجیک با طلوع اولین روز بهاری به سرعت وسایل خانه را خارج کرده و پارچه‌ای سرخ‌رنگ که نشانه نیکی و خوشی ایام سال است روی سر در خانه آویزان می‌کنند سپس وسایل را مرتب در خانه چیده و پنجره را باز می‌کنند تا هوای بهاری وارد خانه شود. مردم تاجیک علاوه بر خوردن شیرینی‌های مختلف، در نوروز مسابقات مختلفی همچون خروس جنگی و کشتی محلی اجرا می‌کنند. زنان هم غذایی به نام «باج» که کله‌پاچه گوسفند با گندم است، می‌پزند. از جمله برنامه‌های دیگر این کشور رژه نوروزی است.
● نوروز در افغانستان
مردم افغانستان در نوروز به زیارت «مزار شریف» می‌روند. دو خوراکی عمده نوروز در افغانستان ماهی و یک شیرینی به نام «جلبی» می‌باشد. در این روز دامادهای جوان به خانه‌های نامزدهایشان می‌روند و برای آنها ماهی و جلبی هدیه می‌برند. از برنامه‌های همیشگی نوروز در این کشور، مسابقه «بزکشی» است که همه مردم افغان به آن علاقه دارند.
● نوروز در آذربایجان
یکی از بزرگترین جشن‌های مردم آذربایجان، عید نوروز است. مردم این کشور برای باشکوه‌تر شدن این جشن تدارک ویژه‌ای می‌بینند. آنها از چند روز قبل در تب و تاب تهیه بساط سفره عید هستند و برای این روزها شعر و ترانه و چیستان می‌سازند. آنها پیش از رسیدن نوروز رخت و لباس نو می‌خرند و وسایل خانه را نو می‌کنند. از دیگر رسوم آذری‌ها، چهارشنبه‌سوری و فال گوش ایستادن دختران دم‌بخت پشت در خانه‌هایشان است. آنها در دل نیت می‌کنند و پشت در می‌ایستند. اگر اولین حرفی که بشنوند حرفی خوب و موافق باشد، آرزویشان برآورده می‌شود و اگر حرف نامناسبی بشنوند یعنی به حاجت دل خود نمی‌رسند.
● نوروز در مناطق کردنشین عراق و ترکیه
نوروز از اعیاد ملی کردها به شمار می‌رود. اقوام کرد این دو کشور مثل ایرانیان چهارشنبه‌سوری را جشن می‌گیرند و با آن به استقبال نوروز می‌روند. این افراد که تا همین چند سال پیش به طور خصوصی و در خانه‌های خود نوروز را جشن می‌گرفتند، حال در فضاهای باز به جشن و سرور می‌پردازند و آتش‌بازی به راه می‌اندازند. خانواده‌های کرد برای عید لباس نو می‌خرند و تعطیلات به گردش و مهمانی می‌روند.
● نوروز در پاکستان
از آداب و رسوم عید نوروز در میان مردم پاکستان خانه تکانی و خریدن و پوشیدن لباس‌های نو و تمیز و پختن یا تهیه انواع شیرینی مثل «گلاب حامن»، شکر پاره، سوهان حلوا و پختن غذاهای معروف این ایام از جمله «بش بارماق» می‌باشد. مردم پاکستان در ایام نوروز از گفتار نامناسب پرهیز می‌کنند. همچنین سرودن اشعار نوروزی در این روزها بسیار مرسوم است. پاکستانی‌ها نوروز را «عالم‌افروز» می‌نامند یعنی روز تازه رسیده که با ورود خود جهان را روشن و درخشان می‌کند.
● نوروز در ترکمنستان
در ترکمنستان دوبار جشن سال نو گرفته می‌شود یک بار جشن سال نوی مسیحی و دیگری عید نوروز که نشانه احیای دوباره آداب و رسوم دیرینه مردم ترکمنستان است. مردم ترکمنستان در این ایام با پختن غذاهای معروفی همچون «سمنی» (سمنو) و «نوروزبامه» به اجرای بازی‌ها و جشن‌های مختلف می‌پردازند. از جمله مسابقه‌های ترکمن‌ها در این روزها مسابقات اسب‌دوانی، کشتی، خروس جنگی، شاخ‌زنی میش‌ها و تاب‌بازی می‌باشد. ترکمن‌ها هم در این عید به دید و بازدید از اقوام می‌پردازند. زنان ترکمن در خانه سفره عید پهن می‌کنند و با لباس‌های محلی کنار آن می‌نشینند. نان مخصوص نوروز جزء لاینفک این سفره است و گندم که نشانه روزی است در کنار آن قرار دارد.

فاطمه عبدوسی