انقلاب مهدوی و تغییر روابط اجتماعی و سیاسی حاکم بر جهان

در حکومت مبنی بر عدل عدالت و تعادل سه تحول اساسی در انسان شکل می گیرد که مولفه های امنیت و رفاه می باشند : ۱) رابطه انسان با خود در این تحول به علت سلطه عقل بر نفس غلبه تفکر بر احساس …

در حکومت مبنی بر عدل عدالت و تعادل سه تحول اساسی در انسان شکل می گیرد که مولفه های امنیت و رفاه می باشند :
۱) رابطه انسان با خود
در این تحول به علت سلطه عقل بر نفس غلبه تفکر بر احساس عامل عدم تعادل ها و ناهنجاری های فکری و رفتاری که زمینه ساز بسیاری از نابسامانی های اجتماعی و عدم امنیت می باشد از بین می رود.
۲) رابطه انسان با جامعه
به علت دگرگونی دیدگاه ها و معیارها و هم چنین اقتدار خدشه ناپذیر حکومت روابط اجتماعی سیاسی اقتصادی متوازن و پایدار می باشد.
هم چنان که قرآن کریم می فرماید :
ولو ان اهل القری امنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکت من السما و الارض (۱ )
« اگر مردم مناطق و سرزمین ها ایمان بیاورند و با تقوا باشند حتما برکات آسمان و زمین را برای آنان می فرستیم و نازل می کنیم . »
۳) رابطه انسان و طبیعت
با تغییر روابط اجتماعی و دگرگونی در فلسفه حکومت و دگرگونی در بینش ها و روش ها و با هدایت امام مهدی (عج ) انقلابی در جهان صورت می گیرد به گونه ای که عمران و آبادانی و بهره گیری از مواهب زمین چهره زندگی بشر را متحول و رفاه همراه با رضایت و لذت را به ارمغان می آورد.
به دنبال سازگاری انسان و طبیعت و انقلاب علمی همه جای زمین آباد و سرسبز و خرم می گردد زمین گیاهان و گنج های خود را آشکار می سازد. باران های پر برکت از آسمان ناز می شود. جهان با آن چنان آباد می شود که مردم در سفر از نقطه ای به نقطه دیگر همه جا را پر از گل و سبزه خواهند دید. در چنین شرایطی همه کار می کنند و از بی کاری خبری نیست .
به این ترتیب فقر. فاصله طبقاتی انگیزه های فساد برانگیز کفر و شرک زور و تزویر ـ که مهم ترین عوامل زمینه ساز عدم امنیت می باشند ـ از بین می روند. قرآن کریم تمامی این بحث را در یک آیه بیان فرمود.
وعدالله الذین آمنوا منکم و عملوا الصلحت لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی لا یشرکون بی شیئا و من کفر بعد ذلک فاولئک هم الفسقون . (۲ )
« خداوند وعده قطعی به مومنان و صالحان می دهد که حتما حاکم و خلیفه خدا بر زمین خواهند شد و حتما دینی را که برای آنان انتخاب کرده است (اسلام ) در زمین حاکم و مستقر می کند. دوران خوف و عدم امنیت آنان را تبدیل به دوران استقرار امنیت می نماید. بدون ترس (از مستکبرین و ظالمان ) و تردید (ناشی از جهل و توهم ) خدای خویش را بپرسند و کسی و چیزی جز او را نپرستند. »
زمانی که انسان ها بندگان صالح و مقاصد آنان تحقق عدالت ـ که در واقع نهایت و ایده آل تکامل حکومت و جامعه است ـ و رهبر جامعه « ابا صالح المهدی (عج ) » (۳ ) و حکومت الهی ـ نه بر اساس اهوا و امیال انسان ـ و موانع اصلاح و کمال ـ با دگرگونی در دیدگاه ها و خواسته ها ـ برداشته شد تحولی شگرف در زمین بوجود می آید تحولی که بشریت از ابتدا به صورت آرمانی و فطری به دنبال آن بوده است .
● تحول اجتماعی و بین المللی
پس از دگرگونی در بینش ها و ارزش ها (عقول و احلام ) طبعا اوضاع و احوال حاکم متحول و دگرگون می شود زیرا یاران مهدی (عج ) شرایط حاکم را برتابند و حاضر به سازش و تسلیم و سکوت نیستند. آنان چون شیران روز و پاره های پولاد خواهند شد و بر نظام حاکم می شورند و به سرعت پیروز و حاکمان زمین می شوند و دگرگونی های لازم را به وجود می آورند . (۴ )

پاورقی :
۱ ـ سوره اعراف (۷ ) آیه ۹۶
۲ ـ سوره نور(۲۴ ) آیه ۵۵
۳ ـ در ادبیات عرب هرگاه که بخواهند نهایت مبالغه و یا نمود کامل و یا وضعیت ایده آل را ذکر کنند ترکیبی از « اب » و صفت می سازند. مانند « اباعبدالله » (بنده محض ). اباالفضل (نهایت بزرگواری )... به این ترتیب حضرت مهدی (عج ) تمامی صلاح و نهایت اصلاح می باشد.
۴ ـ ششمین گفتمان مهدویت ص ۶۴ ـ۶۱
باتغییر روابط اجتماعی و دگرگونی در فلسفه حکومت و دگرگونی در بینش ها و روش ها و با هدایت حضرت امام مهدی (ع ) انقلاب بزرگ در جهان صورت می گیرد به گونه ای که عمران و آبادانی و بهره گیری از مواهب زمین چهره زنگی بشر را متحول و رفاه همراه با رضایت و لذت را به ارمغان می آورد.
یاران مهدی (عج ) شرایط حاکم بر جهان را برنمی تابند و حاضر به سازش و تسلیم و سکوت نیستند. آنان چون پاره های پولاد مستحکم می باشند و بر نظام حاکم بر جهان می شورند و به تغییر و دگرگونی در آن می پردازند.