نکته ای در باره فیلم سوپراستار (تهمینه میلانی)

فیلم «سوپراستار» به کارگردانی «تهمینه میلانی» یکی از فیلم هایی است که پشت صحنه سینما و زندگی شخصی ستاره های سینمایی را به تصویر کشیده است. البته مایه هایی معناگرایانه نیز به آن …

فیلم «سوپراستار» به کارگردانی «تهمینه میلانی» یکی از فیلم هایی است که پشت صحنه سینما و زندگی شخصی ستاره های سینمایی را به تصویر کشیده است. البته مایه هایی معناگرایانه نیز به آن بخشیده است.
زند (شهاب حسینی) یکی از بازیگران معروف سینماست که همه جوانان به او عشق می ورزند و امضای او را مطالبه می کنند. اما برخلاف این تصویر بیرونی، شخصیت واقعی و زندگی این بازیگر غرق در مفاسد و مادیات است. تا این که اتفاقاتی برایش پیش می آید و سرش به سنگ می خورد و پشیمان می شود.
«سوپراستار» نسبت به آثار قبلی میلانی یک گام به جلو محسوب می شود. این فیلم، هرچند اغراق آمیز، توانسته سبک زندگی لیبرالیستی و غربگرایانه را هدف انتقاد قرار دهد. از همه مهم تر این که، با این فیلم خود یک سینماگر به نقد برخی مسائل پشت پرده سینما می پردازد.
جهت گیری این فیلم کاملا در تضاد با آن چیزی است که در «توفیق اجباری» محمدحسین لطیفی تصویر شده بود. یعنی در آن فیلم شخصیت یک بازیگر بسیار ساده و مردمی ترسیم شده بود، اما در «سوپر استار» برعکس؛ یک ستاره سینمایی، به عنوان فردی متنفر از مردم و با شخصیتی ناسالم به نمایش درآمده است.
هرچند حضور ناگهانی دختر در زندگی این بازیگر و همچنین محو ناگهانی او- به طوری که دیگر پیدا نمی شود- غیرمنطقی است. همچنین شخصیت ستاره سینما به شدت سیاه تصویر شده است و نوعی افراط در این زمینه دیده می شود.
فیلم اگرچه سبک زندگی غربی، از نوع مفرط آن را نفی می کند.اما در نهایت نیز به حیات صحیح ختم نمی شود. آنجا که شخصیت اصلی فیلم از کرده خودش پشیمان می شود، می گوید که تصمیم دارد از این پس زندگی طبیعی داشته باشد! اما منظور از این زندگی طبیعی معلوم نمی شود که چیست! در برخورد مردم هم با بازیگر مطرح بیش از حد غلو شده است. به طوری که این بازیگر دائم با سیل مردم و علاقه مندانش روبروست. روش تعامل آدم ها با سوپر استار به گونه ای است که در آن مردم عادی تحقیر شده اند.

امید صدرایی