آیا می‌توان تمام بخش‌های ایفل را دید؟

بااینکه برج ایفل شهر پاریس سالانه میزبان میلیون‌ها بازدید‌کننده است، ولی هنوز بخش‌های زیادی از آن روی بیشتر بازدید‌کنندگان بسته‌اند. برج ایفل یکی از جاذبه‌های گردشگری …

بااینکه برج ایفل شهر پاریس سالانه میزبان میلیون‌ها بازدید‌کننده است، ولی هنوز بخش‌های زیادی از آن روی بیشتر بازدید‌کنندگان بسته‌اند.
برج ایفل یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی کشور فرانسه و شهر پاریس ـ پایتخت آن ـ درحالی ۱۱۹ سال از عمرش سپری شده که سال‌ها میزبان میلیون‌ها بازدید‌کننده بوده است؛ ولی بخش اعظم این بازدید‌کنندگان این امکان را ندارند که از همه‌ی قسمت‌های این برج دیدن کنند.
با وجود آن‌که برج ایفل ۱۲۰ سال پیش ساخته شده است، هنوز بخش قابل توجهی از تجهیزات قدیمی آن از جمله سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، سیستم‌های امنیتی، پله‌های قدیمی که تا به‌حال بخش قابل توجهی از آنها حراج شده است، موتورهای آسانسور‌های قدیمی، منابع قدیمی و جدید که آب مورد نیاز ۱۸ هزار بازدید‌کننده‌ این برج را در طول روز تأمین می‌کنند، هم‌چنان فعال‌اند.
این بخش‌های برج ایفل همواره روی بازدید‌کنندگان بسته اند و آنها فقط می‌توانند از فراز این برج که سالانه میزبان هفت میلیون گردشگر است و همواره از آن به‌عنوان یک مقصد گردشگری و یک هدف گردشگری نام برده می‌شود، شهر پاریس را ببینند.
برج ایفل توسط معماری به نام گوستاو ایفل (Gustave Eiffel) در سال ۱۸۸۹ میلادی ساخته شده است. این برج تا ۱۰ سال پس از ساخت بدون آسانسور بوده و بازدید‌کنندگان مجبور بودند، برای دیدن منظره‌ شهر پاریس از هزاران پله بالا بروند تا این‌که در سال ۱۸۹۹ میلادی برج ایفل به آسانسور مجهز شد.
این برج در سال‌های بعدی به میله‌های حفاظتی با هدف جلوگیری از اقدام به خودکشی بازدید‌کنندگان مجهز شد، هرچند تا به حال نزدیک به ۵۰۰ نفر با پرتاب کردن خود از برج ایفل، اقدام به خودکشی کرده‌اند. اکنون برج ایفل به فن‌آوری‌های مدرن مانند آسانسور‌های هیدرولیکی و دستگاه‌های امنیتی مجهز به فن‌آوری اشعه‌ ایکس مجهز شده است.
نکته‌ جالب توجه دیگر درباره‌ برج ایفل، نحوه‌ رنگ‌آمیزی آن است. طبق گفته‌ مسوولان این برج، یک گروه ۳۰ نفره از نقاشان برای رنگ کردن این برج به ۱۸ ماه زمان نیاز دارند.
برج ایفل که در مرکز شهر پاریس قرار دارد، در سال ۱۸۸۹ میلادی به‌عنوان هسته‌ مرکزی نمایشگاه بین‌المللی پاریس ساخته شد و تا سال ۱۹۲۹ میلادی مرتفع‌ترین ساختمان جهان بود.


ایسنا