آداب و رسوم پرداخت دستمزد صاحبان مشاغل در اسفدن قدیم

مردم اسفدن در قدیم دستمزد صاحبان مشاغل مختلف موجود در این روستا را به شکل های مختلفی پرداخت می کردند که در زیر به چند نمونه از آن ها اشاره می شود. تمام خانواده های ساکن در اسفدن …

مردم اسفدن در قدیم دستمزد صاحبان مشاغل مختلف موجود در این روستا را به شکل های مختلفی پرداخت می کردند که در زیر به چند نمونه از آن ها اشاره می شود.
تمام خانواده های ساکن در اسفدن در طول سال رایگان به حمام می رفتند و در عید نوروز بر اساس تعداد افراد خانواده به حمامی نان، شیرینی و لباس یا گندم می دادند.
دلاک که همان آرایشگر است نیز با سفارش افراد مورد نظر و توسط پاکار (اجیر مردم برای خبررسانی) برای آرایش و اصلاح به منزل آن ها می رفت و مزدش هنگام گندم درو، گندم بود و بر اساس مقدار سهم آب از قنات پرداخت می شد.
هم چنین کسانی که نیاز به سفارش در یا تعمیر آن برای خانه خود داشتند پس از انجام کار مورد نظر توسط نجار منطقه، مزد او را به صورت قسطی و در هنگام برداشت گندم می دادند.
پالان دوزی نیز یکی دیگر از مشاغل موجود در منطقه بود که پالان دوز بنا به تقاضای مردم و بر اساس اولویت سفارش کار همراه با وسایل پالان دوزی به خانه افراد می رفت و پالان های فرسوده را بازسازی یا ترمیم می کرد و مزدش بر اساس سهم آب از قنات روستا یا در هنگام درو پرداخت می شد.
مزد چوپان نیز بر اساس قراردادی که اول سال با او بسته می شد به صورت پرداخت چهار خروار گندم و دو روز شیر تمام گوسفندهای گله و مجانی بودن حضور گوسفندان چوپان در گله و همچنین دادن پیراهن، شلوار، کفش چرمی به نام چپت و یک دهم بره و بزغاله هایی که در طول سال متولد می شدند پرداخت می شد.
به برزگر نیز با وجود این که به صورت شبانه روزی در خدمت ارباب بود از گندم به صورت یک شانزدهم و از کاه نصف آن و از خیدهای پالیز خربزه یا هندوانه نیز یک شانزدهم به عنوان مزد داده می شد و انجام کارهایی چون آبداری، شخم زدن با گاو، انبار برای (کود حیوانات که به محل زمین کشاورزی حمل می شد) و حتی آوردن کنده و هیزم از کوه و بیابان در زمستان و تابستان بر عهده برزگر بود.
جارجین، کدخدا و میرآب و پاکار نیز برای انجام کارهایی که بر عهده آن ها بود سالانه مزد خود را در هنگام درو و به صورت گندم دریافت می کردند.

قلندری