ورزش = تندرستی

فعالیت فیزیکی منظم و آمادگی جسمانی خوب می‌تواند باعث ارتقای سلامت شود، ‌به پیشگیری از بیماری‌ها کمک کند یا بخشی از درمان بیماری‌ها باشد. این سه جنبه، راههای اصلی تأثیر ورزش …

فعالیت فیزیکی منظم و آمادگی جسمانی خوب می‌تواند باعث ارتقای سلامت شود، ‌به پیشگیری از بیماری‌ها کمک کند یا بخشی از درمان بیماری‌ها باشد. این سه جنبه، راههای اصلی تأثیر ورزش و فعالیت جسمانی منظم روی سلامت و عافیت هستند.
▪‌ آمادگی جسمانی خوب می‌تواند به شما کمک کند که از اوقات فراغت بیشترلذت ببرید. فردی که بدنی متناسب و ورزیده دارد، کمر درد و فشار خون بالا ندارد. سر زنده و با نشاط است. بیشتر و بهتر می‌تواند در فعالیت‌های اوقات فراغت (نظیر کوهنوردی ـ سیر و سیاحت در طبیعت و... ) شرکت کند.
▪ آمادگی جسمانی مناسب می‌تواند به فرد کمک کند که کارها را مؤثر‌تر و با کیفیت‌تر انجام دهد. فردی که مقاومت بالایی در مقابل خستگی، درد عضلانی و مشکلات کمر دارد، توان بیشتری برای انجام کارها دارد.
▪ آمادگی جسمانی پایه‌ای برای فعالیت‌های ذهنی خلاق و پویا است. (عقل سالم در بدن سالم است)
▪ بیماری‌های ناشی از کم‌تحرکی نداشتن فعالیت فیزیکی منظم و کم‌تحرکی موجب بیماری‌های بسیاری می‌شود که در زیر به مهمترین‌ آنها اشاره می‌شود:
۱) بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی
۲) افزایش چربی خون
۳) افزایش فشارخون
۴) بیماری دیابت
۵) اضافه وزن و چاقی و بیماری‌های ناشی از آن ۶) پوکی استخوان
۷) کمردرد و دردهای زانو
۸) انواع آرتروز
۹) پیری زودرس
۱۰) برخی از انواع سرطان
البته باید در نظر داشت که بیماری‌های ناشی از کم‌تحرکی،‌ علل و عوامل خطر متعددی دارند.‌تغدیه نامناسب،‌ سیگار و عدم توانایی مواجهه مناسب با استرس از جمله این عوامل هستند. بدیهی است که نمی‌توان نقش سایر عوامل خطر را در ابتلای به این بیماری‌ها نادیده گرفت. حتی برخی عوامل نظیر سن، جنس، و وراثت با اصلاح شیوه زندگی قابل تغییر نیستند، اما با اصلاح هر یک از عوامل خطر می‌توان ریسک چند تا از این بیماری‌ها را تغییر داد. مثلاً با فعالیت جسمانی و کنترل وزن،‌ خطر بیماری قند، کمر درد و فشارخون بالا کاهش می‌یابد.
▪ عواملی که قابل تغییر نیستند، عبارتند از:
ـ سن
ـ وراثت
ـ جنس
▪ عواملی که قابل تغییر هستند، عبارتند از:
ـ چاقی
ـ رژیم غذایی
ـ فعالیت جسمانی
ـ مصرف سیگار
ـ استرس‌ها
● ورزش و بیماری‌ها قلبی
بیماری‌های قلبی (بیماری‌های عروق قلب که انسداد آنها موجب ابتلا به سکته و دردهای قلبی می‌شود، تصلب شرائین، سکته‌های قلبی و مغزی، فشارخون بالا و نارسایی قلبی) مهمترین عامل مرگ زودرس و ناتوانی در تمام جهان از جمله در کشور ما هستند. فعالیت جسمانی روی کاهش ابتلا مرگ و میر و عوارض مجموعه بیماری‌های قلبی و عروقی تأثیر شگرفی دارد. فعالیت جسمانی منظم باعث می‌شود که توانایی عضله قلب برای پمپ کردن خون و اکسیژن افزایش یابد. در نتیجه در مواقعی که لازم است قلب فشار بیشتری را تحمل کند به آسانی خود را با آن سازگار می‌کند.
● ورزش و پوکی استخوان
امروزه یکپارچگی استخوانی از دیدگاه برخی کارشناسان به عنوان یک جزء مرتبط با سلامت آمادگی جسمانی محسوب می‌شود. استخوان سالم، متراکم و قوی است. وقتی استخوانها کلسیم خود را از دست می‌دهند،‌ تراکم آنها کاهش می‌یابد، پوک می‌شوند و در خطر شکستگی قرار می‌گیرند. تراکم استخوان در هنگام بلوغ حداکثر است و در اوایل جوانی شروع به کاهش می‌کند، اما این کاهش در سنین بالا به حد خطر ناکی می‌رسد. در نتیجه بسیاری از افراد مسن از پوکی استخوان رنج می‌برند، و در بعضی از آنها این پوکی به آستانه شکستگی می‌رسد و با کوچکترین ضربه‌ای و گاهی حتی بدون هیج ضربه‌ای به شکستگی استخوان در استخوان ران و مهره‌ها منجر می‌شود. افراد فعال، تراکم استخوانی بالاتری داشته و از افراد کم‌تحرک در مقابل پوکی استخوان مقاومترند. تمرینات منظم که توام با فشار وزن روی استخوان‌ها باشد (نظیر پیاده روی تند،‌ نرم دویدن) و تمرینات مقاومت که استخوانها را تحت کشش قرار می‌دهد (مثل تمرینات وزن) مؤثر هستند. بدون شک امروز تأثیر ورزش بر دردهای عضلانی و اسکلتی، چاقی، حالات روانی، التهاب و ورم مفصل، آسم، دردهای مزمن و... بر هیچ کس پوشیده نیست البته باید توجه داشت که ورزش در این وضعیت‌ها حتماً باید با شرایط خاص و با در نظر گرفتن پزشک انجام شود.