کلمات و ترکیبات تازه

کلم برگ، کلم پیچ، کلم بروکسل، کلم بلژیکی، کلم رومی، کلم چینی، کلم بروکلی، کلم شلغمی،کلم قمری، کلم سنگ و گل‌کلم تنها برخی از انواع کلم‌ هستند که در بازار یافت می‌شوند. کلم گیاهی …

کلم برگ، کلم پیچ، کلم بروکسل، کلم بلژیکی، کلم رومی، کلم چینی، کلم بروکلی، کلم شلغمی،کلم قمری، کلم سنگ و گل‌کلم تنها برخی از انواع کلم‌ هستند که در بازار یافت می‌شوند.
کلم گیاهی است که از زمان‌های دور مورد استفاده بشر بوده است. باستان‌شناسان کاشت و برداشت کلم را به ۶۰۰ سال قبل از میلاد در یونان نسبت می‌دهند. در یونان قدیم کلم را به عنوان داروی شفابخش و جوانی می‌شناختند. فیثاغورث معروف نیز تنها درخصوص مثلث صحبت نمی‌کرد، بلکه معتقد بود خوردن روزانه کلم خام درمان ناراحتی‌های عصبی است در مصر باستان کلم دارای چنان ارزش درمانی بوده که یک معبد به نام کلم ساخته شد.
انواع مختلف کلم هم در چگونگی پیدایش و هم در زیر‌گونه باهم تفاوت دارند.کلم گل،کلم برگ، کلم بروکلی و کلم بروکسل همگی زیر گونه‌های (جمعیت‌های مختلف) گونه براسیکا اولراسه هستند؛ اما منشأ گل کلم از گل آذین جانبی، منشأ کلم بروکلی از گل آذین انتهایی، منشأ کلم بروکسل از ساقه و منشأ کلم برگ از برگ‌هاست.
● کلم چه دارد
انواع مختلف کلم از نظر میزان انرژی املاح و ویتامین‌ها متفاوت هستند؛ اما تمامی آنها حاوی کلسیم، آهن، گوگرد، فسفر، منگنز، منیزیم، ویتامین آ، ویتامین ب ۱، ویتامین ب۲، ویتامین کا، اسید فولیک و ویتامین ب۶ هستند.
۱۰۰ گرم کلم برگ ۱۸/۰میلی گرم منگنز، ۴۵/۳ گرم فیبر،۵۰/۴۶ میلی‌گرم کلسیم، ۱۴۵ میلی‌گرم پتاسیم، ۱۲میلی‌گرم منیزیم،۵۳/۱ گرم پروتئین، ۳۰ میکروگرم اسید فولیک، ۱۵/۳۰ میلی‌گرم ویتامین ث،۷۳ میکروگرم ویتامین کا و ۳۶ کالری انرژی دارد.
● کلم خوب
در کلم برگ کلم‌هایی را انتخاب کنید که برگ‌های آن براق، شفاف و بدون زدگی باشد. در انتخاب گل کلم باید به تمیزی،‌ سفیدی و بهم پیوستگی آن (گلچه‌ها از هم فاصله نداشته باشند و به هم پیوسته باشند) توجه نمود. گل کلم‌هایی که سیاه شده‌اند یا لکه‌هایی سیاه دارند همچنین گل‌کلم‌هایی که گل‌های کوچکی در آنها ظاهر شده است را نخرید. در هنگام خرید کلم بروکلی نوع سبزتر آن را انتخاب کنید. خنک نگه داشتن کلم برگ به حفظ ویتامین ث موجود در آن کمک می‌کند. کلم تکه شده خاصیت خود را از دست می‌دهد بنابراین برای حفظ مواد آن بهتر است کلم برگ را در پلاستیکی قرار داده و آن را در یخچال نگهداری نمایید. کلم برگ کامل را می‌توان به مدت ۲ هفته در یخچال نگهداری نمود، اما کلم برگی که قسمتی از آن جدا شده است را می‌توان برای ۱ روز در یخچال قرار داد.
● ۱۰ خاصیت کلم
۱) کلم به علت داشتن گوگرد برای استخوان‌های بدن و رشد مو و ناخن مفید است.
۲) تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کلم به صورت خام یا پخته احتمال بروز سرطان را کاهش می‌دهد. زیرا کلم دارای ایندول است که رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. همچنین ویتامین‌های ث و ای موجود از آنتی اکسیدان‌های قوی برای مقابله با سرطان است.
۳) مقدار بالای فیبر موجود در کلم موجب می‌شود حرکات روده را تسهیل کند و مانع یبوست شود.
۴) کلسیم موجود در کلم بسیار زیاد است (کلم بروکلی تقریبا به اندازه شیر کلسیم دارد) به همین علت مصرف آن برای جلوگیری از پوکی استخوان و استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها بسیار مفید است.
۵) اسید فولیک موجود در کلم برای زنان باردار بسیار مفید است و مانع بروز نواقص سیستم عصبی جنین می‌شود.
۶) کلم به علت داشتن آهن زیاد و ویتامین‌های گروه ب و ویتامین ث برای درمان کم خونی مفید است.
۷) کلم به علت داشتن گوگرد زیاد داروی طبیعی برای معالجه اسهال است.
۸) کلم ویتامین آ زیادی دارد به همین علت برای درمان شب کوری و برخی مشکلات بینایی مفید است.
۹) فیبر زیاد و انرژی کم موجب شده تا افراد دیابتی بتوانند برای کنترل بیماری خود این سبزی با ارزش را استفاده کنند.
۱۰) با وجود تمام خواص ذکر شده در مورد کلم افرادی که مبتلا به گواتر هستند باید در مصرف کلم احتیاط کنند زیرا بعضی از ترکیبات موجود در این گیاه مانع جذب ید می‌شوند.