شیوع سرطان سینه در مردان

پزشكان انگلیسی هشدار دادند شمار مردان مبتلا به سرطان سینه در جهان رو به افزایش نهاده است و این بیماری قربانیان زیادی را از ادامه زندگی باز می دارد؛ قربانیانی كه اغلب یا از …

پزشكان انگلیسی هشدار دادند شمار مردان مبتلا به سرطان سینه در جهان رو به افزایش نهاده است و این بیماری قربانیان زیادی را از ادامه زندگی باز می دارد؛ قربانیانی كه اغلب یا از بیماری خویش ناآگاه هستند و یا بسیار دیر به پزشك مراجعه می كنند، زمانی كه دیگر خیلی دیر است.
نشریه پزشكی معروف و معتبر «لنست» در گزارشی به بررسی شیوع سرطان سینه در میان مردان پرداخته و بر این نكته تأكید كرده است كه بسیاری از آقایان همچنان نسبت به احتمال ابتلای خویش به این بیماری ناآگاه هستند و آن را به اشتباه، نوعی سرطان ویژه زنان به شمار می آورند.
بر پایه این گزارش، سالانه حدود ۲۷۰ مورد ابتلا به این بیماری تنها در میان مردان بریتانیایی شناسایی می‌شود و از این تعداد، اغلب حدود ۷۰ بیمار رو به احتضار هستند و شرایط وخیمی را سپری می كنند.
▪ تشخیص دیرهنگام
به گفته پژوهشگران انگلیسی، تشخیص بیماری در نیمی از مردان مبتلا به این نوع سرطان، اغلب زمانی صورت می گیرد كه بیماری به مراحل بسیار پیشرفته و حاد خود رسیده و به سختی می توان بیمار را برای زنده ماندن و درمان یاری كرد.
آنها هشدار می دهند كه مردان باید ظهور توده های بدون درد را در سینه خود بسیار جدی بگیرند و برای تشخیص دقیق، به پزشكان مجرب مراجعه كنند.
پزشكان بر این باورند كه چشم پوشی از این توده ها، به ویژه به سبب بدون درد بودن آنها، می تواند زمان كافی را برای رشد و توسعه در اختیار تومورها قرار دهد و شرایط حادی را برای بیمار به وجود آورد كه جبران آن بسیار دشوار خواهد بود.
پروفسور «یان فنتیمن» از كارشناسان بیمارستان «گایز هاسپیتال» انگلیس تصریح می كند: اگر ظهور این سرطان در مراحل اولیه توسعه و رشد آن در بدن بیمار تشخیص داده شود، ۷۵ تا ۱۰۰ درصد امكان بهبود كامل فرد وجود دارد.
وی می افزاید: با وجود این، غفلت در این زمینه می تواند سبب تشخیص دیرهنگام بیماری شود و توسعه و گسترش بیش از حد آن در بدن، امكان درمان كامل بیمار را تا حدود ۳۰ درصد كاهش می دهد.
▪ لزوم اطلاع رسانی
به گفته پروفسور «فنتیمن»، نكته بسیار مهم و نگران كننده در ارتباط با شیوع سرطان سینه در میان مردان جهان، این نكته است كه هنوز بسیاری از آقایان نسبت به آن، به طور كامل ناآگاه هستند و در این زمینه باید اطلاع رسانی گسترده ای انجام گیرد.
وی می افزاید بر اساس آمارهای موجود، بسیاری از مبتلایان پس از گذشت زمان طولانی و حدود ۱۶ ماه پس از مشاهده توده در سینه خود، به پزشك مراجعه می كنند كه این زمان بسیار دیر خواهد بود، زیرا سرطان تا آن هنگام به طور گسترده ای توسعه یافته و امكان درمان را نیز به همین میزان با چالش رو به رو ساخته است.
از این رو، چنین به نظر می رسد كه انجام اطلاع رسانی وسیع در این زمینه در سطح جوامع گوناگون، یكی از ضروریت های جامعه پزشكی به شمار می رود و كارشناسان بهداشتی و متخصصان باید هرچه سریع تر در این عرصه به وظیفه خود عمل كنند.بی تردید آگاه سازی مردان از خطری كه در كمین آنان نشسته است، می تواند شیوع سرطان سینه را در میان آقایان مهار كند.
پزشكان تأكید می كنند كه شیوه های درمان سرطان سینه در مردان نیز به همان كارآمدی شیوه های درمان این نوع سرطان در زنان است، به شرط آن كه پزشك معالج فرصت آن را بیابد كه بیماری را در مراحل نخستین ابتلا تشخیص دهد.