زندگینامه و خاطرات فخرالدین حجازی

زندگینامه و خاطرات فخرالدین حجازی، سخنران معروف مذهبی و سیاسی دوران انقلاب و دفاع‌مقدس که توسط علی رستمی گردآوری شده، به همت انتشارات جلال‌آل‌احمد و بنیاد حفظ آثار منتشر …

زندگینامه و خاطرات فخرالدین حجازی، سخنران معروف مذهبی و سیاسی دوران انقلاب و دفاع‌مقدس که توسط علی رستمی گردآوری شده، به همت انتشارات جلال‌آل‌احمد و بنیاد حفظ آثار منتشر می‌شود. فخرالدین حجازی در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷، ۱۸ سخنرانی تاثیرگذار با موضوع دفاع ‌‌مقدس ایراد کرد. مجموع این نطق‌ها همراه دست‌نوشته‌های وی در ماه‌های آغازین جنگ، خاطراتی ‌به نقل از مقام معظم رهبری، روحانیون، شخصیت‌های سیاسی و مذهبی، فرماندهان و سرداران سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی درباره نقش تاثیرگذار سخنرانی‌های حجازی در این کتاب آورده شده است. فخرالدین حجازی سال ‌۱۳۰۸ در شهر سبزوار متولد شد. وی با نوشتن مقالات سیاسی در نشریه «اسرار شرق» و هفته‌نامه «جلوه حقیقت» با وجود محدودیت‌ها و محرومیت‌های بسیار به دفاع از حق و مبارزه با حکومت پهلوی پرداخت.
همزمان با اوج‌گیری فعالیت جمعیت فدائیان اسلام، همکاری خود را با یاران شهید نواب صفوی آغاز کرد و در سال ۱۳۳۹ از طریق سخنرانی در کنار بارگاه امام رضا(ع) دامنه مبارزات را علیه حکومت پهلوی وسعت بخشید. وی در سال ۱۳۴۷ موسسه علمی و اسلامی بعثت را برای انتشار کتاب‌های اسلامی در تهران تاسیس کرد. فخرالدین حجازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با کسب بیشترین آرای مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت و سه دوره نماینده بود. بهمن‌ماه سال ۱۳۸۲ نشان درجه‌ دو تعلیم و تربیت به وی اعطا شد. این سخنران مذهبی دهه‌های۱۳۳۰ تا۱۳۶۰ سی‌ام اردیبهشت سال ۱۳۸۶ درگذشت. «درباره پیامبر و قرآن»، «نقش پیامبران در تمدن انسان»، «زندگی امام حسین(ع)»، «بلال، سخنگوی نهضت پیامبر (ص)»، «استعمار آمریکا و حکومت‌ها»، «جنگ از دیدگاه نهج‌البلاغه»، «توحید انقلاب اسلامی ایران در برابر آمریکا»، «انقلاب، جنگ و صلح»،‌ «فتح فاو»، «استعمار آمریکا و حکومت‌ها»، «نقش و نفوذ صهیونیسم در اروپای غربی» و «سفرنامه فرهنگ» از جمله آثار منتشر شده فخرالدین حجازی‌اند.