استتوسکوپی با توانایی شبیه‌سازی صداهای بدن

دکتر پاول لکات و همکارانش از مرکز پزشکی عمومی آکرون ایالات‌متحده موفق به طراحی و ساخت استتوسکوپی برای مصارف و مقاصد آموزشی شده‌اند... این پزشکان اعلام کرده‌اند طی دوران تدریس …

دکتر پاول لکات و همکارانش از مرکز پزشکی عمومی آکرون ایالات‌متحده موفق به طراحی و ساخت استتوسکوپی برای مصارف و مقاصد آموزشی شده‌اند...
این پزشکان اعلام کرده‌اند طی دوران تدریس خود همواره نیاز به دستگاهی برای شبیه‌سازی صداهای مختلف بدن حین آموزش به دانشجویان پزشکی را احساس می‌کردند و در پی این موضوع بودند تا استتوسکوپی را طراحی کنند تا کیفیت آموزش صداهای مختلف بدن به دانشجویان را ارتقا دهند.
آنها معتقدند این نقص سال‌ها در طب وجود داشته و به طور غیرمستقیم باعث شده است که مهارت‌های بالینی پزشکان جوان کاهش پیدا کند و میزان استفاده از استتوسکوپ در میان پزشکان رشته‌های مختلف کمتر شده است.این استتوسکوپ که ونتریلوسکوپ» (Ventrilos cope) نام گرفته است، این توانایی را دارد که روی یک بیمار واقعی، صداهای غیرطبیعی مختلف را بازسازی و شبیه‌سازی کند و بنابراین به واقعیت و طبیعی‌تر شدن آموزش در بالین بیفزاید.
تاکنون ۱۲ صدای پاتولوژیک مختلف روی این ابزار کوچک و دستی ضبط و نصب شده است، اما تاکید شده که قابلیت افزودن بر تعداد صداهای پاتولوژیک وجود دارد تا گنجینه صداهای پاتولوژیک آن گسترده‌تر و کامل گردد.
مرکز پزشکی عمومی آکرون ایالات‌متحده در یک قرارداد با شرکت تجهیزات پزشکی «اوکیف الکترونیک» تصمیم به تولید این ابزار آموزشی در سطح وسیع و انبوه کرده است. در ساخت ونتریلوسکوپ از نیمه هادی‌های نوردیک استفاده می‌شود که توسط شرکت نوردیک در اسلوی نروژ تولید می‌گردد. طول باند صوتی ونتریلوسکوپ‌های تولیدی، حدود چهار مگابیت در ثانیه است و این امکان فراهم شده که بدون برقراری اتصال فیزیکی بین استتوسکوپ‌های مجاور، امکان ارتباط متقابل آنها به صورت بدون سیم و آئودیو فراهم شود.
ونتریلوسکوپ دارای یک حافظه جانبی است که این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا هر صدای اضافی دیگری که مورد نیاز وی است را روی آن ضبط و نگهداری کرده و پخش نماید. به طور مثال، برنامه‌هایی طراحی شده که صداهای کورتکوف، صداهای مختلف قلبی، صدای روده‌ها، برویی‌های عروقی، صداهای ریوی و صداهای تغییر موقعیت بیماران و جابه‌جا شدن آنها در حین معاینه بیمار در مواقع مناسب پخش شود. اگرچه از تولید و توزیع این دستگاه تنها دو ماه می‌گذرد، اما در حال حاضر بیش از ۲۰ مرکز آموزشی در نقاط مختلف جهان از آن برای آموزش اینترن‌ها و رزیدنت‌های خود استفاده می‌کنند.

دکتر سحر میرپور
Medical News Today