عفونت HIV (ایدز)

ویروس نقص ایمنی انسانی یا همان HIV ویروسی است که سبب ابتلا به بیماری ایدز می‌شود. ایدز یک بیماری جدی، خطرناک و تهدید کننده زندگی است که علایم مختلفی در انسان ایجاد می‌کند... عفونت …

ویروس نقص ایمنی انسانی یا همان HIV ویروسی است که سبب ابتلا به بیماری ایدز می‌شود. ایدز یک بیماری جدی، خطرناک و تهدید کننده زندگی است که علایم مختلفی در انسان ایجاد می‌کند...
عفونت HIV با داروهای مختلفی درمان می‌شود تا فرد احساس بهتری داشته باشد و طول عمرش کمی افزایش یابد. اما درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.
تقریبا ۳۳ میلیون نفر در سراسر جهان به این ویروس آلوده هستند.
● HIV چگونه منتقل می‌شود؟
با نوشیدن آب، تماس با محلی که فرد مبتلا آن را لمس کرده است یا با آن تماس داشته مانند کاسه‌های توالت و دست‌شویی و حتی تماس با فرد آلوده، ویروس HIV‌ منتقل نمی‌شود.
ویروس HIV از روش‌های ذیل منتقل می‌شود:
▪ تماس با مایعات بدن از جمله مایع منی و ترشحات واژن (در هنگام تماس جنسی با فرد مبتلا) و همچنین تماس با خون. هنوز مدرکی دال بر انتقال این ویروس از بزاق وجود ندارد.
▪ آلوده شدن خون با استفاده از سرنگ مشترک برای داروهای تزریقی و یا فرورفتن اتفاقی سوزن آلوده به ویروس HIV به بدن.
▪ تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده (این مورد در کشورهای توسعه‌یافته نادر است اما در کشورهایی که برنامه‌های آزمایش خون اهداکننده‌ها هنوز کافی و مناسب نیست اتفاق می‌افتد).
▪ زنانی که مبتلا به ویروس HIV هستند می‌توانند این ویروس را در دوران بارداری و یا در هنگام زایمان یا شیردهی به نوزاد خود منتقل کنند.
● علایم بیماری ایدز
افرادی که مبتلا به عفونت HIV هستند در ابتدا ممکن است احساس بیماری و ناخوشی نداشته باشند. به هر حال این عفونت غالبا با علایم مختلفی همراه است که بسته به اینکه چه مدت است فرد به آن آلوده است متفاوت است.
از آنجا که ویروس HIV کارکرد دستگاه ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افرادی که به این بیماری مبتلا هستند دچار بیماری‌های مختلفی می‌شوند. در صورتی که فرد تحت درمان قرار نگیرد، علایم بیماری بیشتر و شدیدتر شده و مدت زمان طولانی‌تری فرد را آزار می‌دهد.
این علایم شامل این موارد است:
▪ تورم و التهاب عقده‌های لنفاوی
▪ تب، لرز و تعریق شبانه
▪ اسهال
▪ کاهش وزن
▪ سرفه و تنگی نفس
▪ خستگی دایمی
▪ زخم‌های پوستی
▪ تاری دید و سردرد
▪ ابتلا به سایر عفونت‌ها مانند انواع پنومونی

ترجمه : مژگان کریمی

منبع:
HIV Infection: The basics. JAMA August ۶, ۲۰۰۸; Vol ۳۰۰.