عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانش‌آموزان

سلامت به عنوان یک ارزش فردی و اجتماعی، بر طبق اساسنامه سازمان جهانی بهداشت و از دیدگاه همه ملت‌ها و نزد همه مکاتب، یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوق و نیازهای بشر تلقی شده …

سلامت به عنوان یک ارزش فردی و اجتماعی، بر طبق اساسنامه سازمان جهانی بهداشت و از دیدگاه همه ملت‌ها و نزد همه مکاتب، یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوق و نیازهای بشر تلقی شده است و دست یافتن به بالاترین سطح آن از اهداف اجتماعی و ملی تمامی دولت‌ها به حساب می‌آید...
در اصول سوم، ۲۹ و ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با الهام از تعالیم و احکام دین مبین اسلام، بر ضرورت تامین بهداشت و درمان به عنوان نیازهای اساسی مردم تاکید شده است. این توجه و تاکید، ریشه در این اصل اثبات شده دارد که تامین سلامت جسم و روان، نه تنها ابزاری برای تکامل انسان است، بلکه از دیدگاه اجتماعی نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
عوامل تاثیرگذار بر سلامت سه دسته‌اند:
▪ گروه اول: عوامل و شرایط محیطی، اجتماعی و اقتصادی
▪ گروه دوم: خدمات بهداشتی، درمانی و کیفیت و نحوه ارایه آنها
▪ گروه سوم: شیوه زندگی و رفتارهای بهداشتی مردم
اکنون برنامه‌‌ریزان پذیرفته‌اند که توجه به سلامت کودکان و نوجوانان علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است پرورش انسان‌هایی را به دنبال دارد که از نظر جسمی و اجتماعی، سالم و نیرومند هستند. انسان‌هایی که کارآیی بیشتری در جهت پیشبرد اهداف جامعه داشته و قادرند با افزایش تولید، اسباب قطع وابستگی اقتصادی، دستیابی به خودکفایی و ارتقای سطح زندگی مردم را فراهم آورند. برخورداری از تسهیلات و امکانات بهداشت فردی و اجتماعی و بهره‌مندی از سلامت جسمی و روانی در دانش‌آموزان یکی از ملزومات توسعه انسانی بوده و تحقق آن از محورهای اصلی تامین امنیت اجتماعی است.
در سلامت، نداشتن بیماری به تنهایی مطرح نیست بلکه آنچه بحث‌برانگیز است پدیده‌هایی است که در جامعه اتفاق می‌افتد و بر کلیه اعضا و جوارح کودک و نوجوان تاثیر می‌گذارد و از آن متاثر می‌شود. سلامتی به طور نسبی زمانی کامل می‌شود که دانش‌آموز قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران را داشته باشد و آنچه بیش از همه مورد نظر است احترام به شخصیت و حیثیت انسانی است که این امر در گروی روابط خوب اجتماعی است. آنچه مهم است این است که در حیطه سلامتی ضروری است که هر آنچه در توان داریم به کار بندیم. باید از علم و فن‌آوری و هنر و توانایی‌های اقتصادی و اجتماعی و سایر عوامل موثر به منظور دستیابی به سلامتی کامل بهره جوییم.

دکتر حسن ضیاءالدینی - مدیرکل دفتر سلامت و پیشگیری