یک روش کارآمد برای طبخ ماهی

غذا‌های دریایی اگرچه بسیار لذیذ هستند اما به دلیل بوی زهم آن طرفدار چندانی ندارد. در حالی‌که طبخ درست با استفاده از افزودنی‌های مناسب می‌تواند ماهی را به غذایی دلچسب و سرشار …

غذا‌های دریایی اگرچه بسیار لذیذ هستند اما به دلیل بوی زهم آن طرفدار چندانی ندارد. در حالی‌که طبخ درست با استفاده از افزودنی‌های مناسب می‌تواند ماهی را به غذایی دلچسب و سرشار از ارزش غذایی تبدیل کند. به همین دلیل این بار طریقه طبخ انواع ماهی جنوب را توضیح داده‌ایم.
● طریقه طبخ انواع ماهی جنوب
▪ مواد لازم:
ـ ماهی ۱ عدد
ـ نمک قدری
ـ آرد سفید قدری
ـ تخم‌مرغ ۴ عدد
▪ طرز تهیه:
ماهی‌های جنوب که عبارتند از:‌هامور، سنگسر، سرخو، شوریده، حلوا، قباد، کوشک، ثبتی، راشکو، زرده، عروس و میش‌ماهی باید به روش صحیح طبخ شوند تا لذیذ باشند و بوی زهم نداشته باشند.
چطور باید گوشت این ماهی‌ها را از پوست و استخوان جدا کرد:
ابتدا ماهی را به پهلو خوابانیده از ناحیه گوش با نوک کارد به‌طور افقی گوشت را از دنده‌های ماهی جدا کنید. برای گرفتن پوست نیز باید نوک کارد را از طرف دم زیر پوست کشیده و پس از آنکه قسمتی از پوست جدا شد با کمک کارد در حالی‌که پوست ماهی به‌طرف پایین باشد آن را کشیده کاملا از گوشت جدا کنید. گوشت ماهی که استخوان و پوست آن را گرفته باشند برای تهیه کباب مناسب‌تر است.
● سرخ کردن ماهی به‌طریقه ساده
پس از آنکه ماهی به قطعات دلخواه برای سرخ کردن بریده و تمیز شد برای آنکه زیاد خیس نباشد آب آن را به وسیله دستمال یا پارچه خشک کرده و بعد نمک بپاشید. چند قطره آبلیمو هم در صورتی که مایل باشید روی قطعات ماهی بپاشید. بعد تکه‌های ماهی را در آرد بزنید به‌طوری که قشر نازکی از آرد روی سطح ماهی را بپوشاند، سپس در ماهیتابه انداخته پشت و روی آن را با حرارت متوسط سرخ کنید.
● طریقه دیگر برای سرخ کردن ماهی
قطعات ماهی را پس از نمک زدن در آرد غلتانیده و در مایه تخم‌مرغ فرو برید، مایه تخم‌مرغ از تخم‌مرغ زده شده و کمی نمک تهیه می‌شود، پس از آنکه سطح ماهی با مایه تخم مرغ آغشته شد پشت و روی آن را در آرد سوخاری زده و در ماهیتابه سرخ کنید. در صورتی که مایل باشید می‌توانید در مایه تخم‌مرغ کمی زعفران اضافه کنید. این کار بوی خوشایندی به ماهی می‌بخشد.
● کباب ماهی
به‌طور کلی می‌توان از انواع ماهی‌هایی که نام بردیم کباب تهیه کرد. پس از آنکه استخوان و پوست ماهی را گرفتید آن را به‌ قطعات دلخواه ببرید برای هر شش سیخ کباب یک دانه پیاز متوسط رنده نموده با کمی پوست لیمو رنده شده و زعفران به ماهی اضافه کنید بگذارید مدتی بماند سپس قطعات ماهی را به سیخ کشیده روی آتش کباب کنید. در حین کباب کردن مقداری کره آب شده را که با زعفران و آبلیمو مخلوط شده باشد با برس مویی روی سیخ‌ها بمالید تا کباب به خوبی پخته و از سوختن روی ماهی‌ها جلوگیری شود.
● طرز طبخ ماهی‌های حلوا، زبیدی، قباد شوریده و راشکو
چون این ماهی‌ها نیز به صورت یخ زده عرضه می‌شود باید مدتی در آب سرد بماند تا به‌طور طبیعی یخ آن آب شود، ماهی حلوا چون بدون فلس است پس از نرم شدن کافی است شکمش را خالی کرده و با کارد یا قیچی نوک دم و پره‌های آن را ببرید، پس از شستن و تمیز کردن نمک زده و در آرد بغلتانید و با حرارت متوسط در ماهیتا‌به سرخ کنید.
ماهی قباد را نیز می‌توان به‌طور سرخ کرده یا کباب مصرف نمود، پوست ماهی قباد را به طریقی که قبلا ذکر شد باید از گوشت جدا کرد. ماهی شوریده و راشکو دارای فلس است و پس از گرفتن فلس و شستن می‌توان آن را با استخوان یا بدون استخوان و پوست به‌طریقی که قبلا توضیح دادیم سرخ کرد.
● ساندویچ ماهی
▪ مواد لازم:
ـ نان سوخاری ۱۰۰ گرم
ـ ماهی قزل‌آلا ۴ عدد
ـ گوجه‌فرنگی ۲ عدد
ـ زیتون سبز ۴ عدد
ـ لیموترش ۱ عدد
ـ کره ۴۰۰ گرم
ـ قارچ ۴ تا ۶ عدد
▪ طرز تهیه:
ابتدا ماهی‌ها را پاک کرده و استخوان آن را با دقت جدا می‌کنیم. گوشت ماهی قزل‌آلا لطیف است و اگر فیله کردن را با دقت انجام ندهید له می‌شود. گوشت فیله شده ماهی را با اندکی کره، آب لیموترش و نمک فلفل با حرارت کم می‌پزیم. نان‌ها را تست کنید اما دقت داشته باشید که از خشک شدن آن جلوگیری کنید. روی قطعات نان مقداری کره بمالید اما توجه داشته باشید که میزان چربی را متناسب با ذائقه خانواده استفاده کنید. بنابراین میزان کره مصرفی می‌تواند بیش از آنچه در مواد مصرفی گفته شد باشد.
لیموترش را به شکل گل درست می‌کنیم. روی هر ورق نان یک قطعه ماهی و دو برش قارچ گوجه‌فرنگی و یک عدد زیتون قرار می‌دهیم و نان‌ها را در ظرف می‌چنیم و لیمو ترش را وسط آنها قرار می‌دهیم.
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای ۴ تا ۶ نفر کافی است.