امامزاده عبد ا... و فضل ا... فارسجین

بر سر راه قزوین – ابهر و در کنار شهرک فارسجین بنای آجری زیبایی از قرن ششم هجری باقی مانده که به امامزاده عبد ا... معروف است . سردر بلندی که در جلوی ایوان ۵/۷ متری جنوب بقعه قرار دارد …

بر سر راه قزوین – ابهر و در کنار شهرک فارسجین بنای آجری زیبایی از قرن ششم هجری باقی مانده که به امامزاده عبد ا... معروف است . سردر بلندی که در جلوی ایوان ۵/۷ متری جنوب بقعه قرار دارد زائرین را به سوی حرم دعوت می کند . قسمت اصلی بنا عبارت از یک هشت ضلعی است که اضلاع جنوبی آن به خاطر الحاق ایوان و سر در به آن تا انــدازه ای متفاوت از ضلع های دیگر می نماید . بر روی این هشت ضلعی قسمت گردنی گنبد با ارتفاع ۳ متر و محیط ۴۵/۱۸ متر ساخته شده و گنبدی مخروطی با ارتفاع ۵/۷ متر بر فراز آن برپا گشته است . در قسمت بالای استوانه قطار بندی تزیینی جالبی به کمک نوعی ملاط گچ به صورت مقرنس های هم شکل که ۶۰ سانتی متر ارتفاع دارد صورت پذیرفته و جلوه خاصی به گنبد بخشیده است .
دو کلمه ا... و علی که به خط بنایی و با آجر های لعابدار فیروزه ای بر روی گنبد نگاشته شده آن را از آثار مشابه متمایز کرده است . در نزدیکی این بنا ، امامزاده دیگری به نام فضل ا... وجود دارد که از معماری کاملا متفاوتی با تمامی بنا های موجود در منطقه برخوردار است . ترکیب مصالح از خشت و گل ، آجر با سنگ قلوه و لاشه ، گچ کوبیده و ماسه و گنبدی عرقچینی که با خیز زیاد ساخته شده و قبه آجری خاصی بر فراز آن است از ویژگی های بنای امامزاده فضل ا... به شمار می روند .