امامزاده حسین(ع)

بقعه متبرک شاهزاده حسین فرزند بلافصل امام رضا (ع) – متوفای ۲۰۱ هـ . ق – از قرن سوم به بعد همواره زیارتگاه مردم بوده و از همان روزگار تاکنون آرامگاه بسیاری از دانشمندان، سخنوران و …

بقعه متبرک شاهزاده حسین فرزند بلافصل امام رضا (ع) – متوفای ۲۰۱ هـ . ق – از قرن سوم به بعد همواره زیارتگاه مردم بوده و از همان روزگار تاکنون آرامگاه بسیاری از دانشمندان، سخنوران و بزرگان شهر است. گزارش عبد الجلیل قزوینی در قرن ششم گویای احترام فوق العاده ای است که اهالی شهر به این آرامگاه داشته اند : " اهل قزوین –شیعه و سنی – به تقرب به زیارت ابوعبدا... الحسین بن رضا می روند ..." . بنای شکوهمند آن در حمله مغول و کشمکش های دوره صفوی آسیب کلی دیده و بازسازی شده و به جز ضریح نفیس چوبی که از شاهکارهای بی نظیر منبت کاری و گره چینی مجوف محسوب می شود و از سال ۸۰۶ هجری باقی مانده، بقیه بنا از آثار صفوی ( شاه طهماسب و شاه صفی ) و قاجار ( ناصرالدین شاه ) است. صحن امامزاده دارای دو در ورودی اصلی شمالی و جنوبی و دو در فرعی شرقی و غربی است.
آستانه سردر شمالی توسط سعدالسلطنه – فرماندار قزوین در زمان ناصرالدین شاه – بازسازی شده و نقوش هندسی، تزیینات کاشی هشتی زیبای ورودی، درهای بلند وشش مناره کوچک بر فراز آن، تشخص ویژه ای به بنا بخشیده است. صحن بزرگ امامزاده که با ۵۲ ایوانچه گرداگرد بقعه را فراگرفته نمونه اعلای هنر کاشیکاری و معماری دوره قاجار است. در جهات چهارگانه حرم، چهار در قرار دارد که درهای شرقی و غربی فاقد تزیینات چشمگیر ، درِ جنوبی خاتم کاری و درِ شمالی از آثار دوره شاه طهماسب صفوی است که با منبت کاری زیبایی تزیین شده و کتیبه ای به تاریخ ۹۶۷ هـ . ق دارد.
عمارت بقعه که در وسط صحن قرارگرفته ، شش گوشه و مزیّن به آئینه کاری با طرح جقّه بتّه و قابسازی هایی بیضوی از گچبری و کاشی کاری نفیس است. دو نگاره دیواری از نقاشان قاجاری در حرم مطهر و کتیبه هایی از خوشنویسان آن دوره در چهار رواق کوچک پیرامون حرم خودنمایی می کند. سقاخانه هشت ضلعی نسبتا“ بزرگی نیز در روبروی بقعه قرار دارد که بر شکوه بنا افزوده است. طرح خاص سر در ایوان اصلی و نوع کیفیت تزیینات و فضاهای داخلی ـ بخصوص سقف ـ رسمی بندی فضای داخلی گنبد خانه و تزیینات گچبری همراه با آیینه کاری آن، ارتفاع گرفتن پوش بالایی گنبد با تزیینات کاشی به منظور تظاهر بیشتر بنا از فاصله های دور، نفاست درها و ضریح و …. از ویژگی های مهم بقعه شاهزاده حسین (ع) به شمار می رود.