آپارتمان نشینی، مسئولیت‌پذیری و آرامش در زندگی

امروزه در كشور ایران، روزبه روز به تعداد كسانی كه آپارتمان نشین می‌شوند، اضافه می شود و متاسفانه آموزش‌های لازم جهت زندگی جمعی به مردم ارائه نمی شود. لذا دربسیاری از موارد …

امروزه در كشور ایران، روزبه روز به تعداد كسانی كه آپارتمان نشین می‌شوند، اضافه می شود و متاسفانه آموزش‌های لازم جهت زندگی جمعی به مردم ارائه نمی شود. لذا دربسیاری از موارد شاهد وقوع مشكلات فراوان در مجتمع های مسكونی هستیم كه یكی از مهمترین آنها بی تفاوتی افراد در مشاركت كردن و پذیرش مسئولیت در زندگی جمعی در آپارتمان‌ها است كه مهمترین عوارض ناشی از آن به شرح زیر است:
۱- بی تفاوتی افراد نسبت به سرنوشت یكدیگر سبب عواقب ناخواسته ای می شود كه می توان خبرهای مختلفی را كه در روزنامه ها انتشار می یابد مطالعه كرده و به آنها پی برد، نظیر وقوع فوت افراد در آپارتمان ها و گذشت چندین روز و بی اطلاعی ساكنین، وقوع انفجار و آتش سوزی، نشت آب و تخریب منازل، وقوع ناراحتی و بیماری های حاد نظیر سكته و... كه نیازمند كمك فوری اطرافیان است كه به علت بی تفاوتی در كمك رسانی، فرد مصدوم جان سپرده است. برخورد و نزاع میان افراد كه سبب سلب آسایش همگان می شود و از طرفی درهم ریختگی و ایجاد یك محیط نازیبا و آزاردهنده.
۲- بی تفاوتی افراد در محیط های زندگی جمعی سبب می شود كه به مرور قوانین و مقررات و نظم و انضباط در آپارتمان از میان رفته و لذا بهترین محیط برای زندگی آن دسته از افرادی می شود كه به دنبال محیط های درهم ریخته هستند نظیر معتادان، سارقان و افراد دارای مشكلات اخلاقی، زیرا این افراد با خیال راحت و بدون مزاحمت می توانند در این مكان ها زندگی كنند و شرایط را برای دیگر خانواده ها عذاب آور و ناایمن نمایند و برعكس در مجتمع های مسكونی كه قوانین و نظم و انضباط و نظارت جمعی شدید حاكم است این گونه افراد به هیچ وجه ساكن نشده و از این مكان ها به شدت دوری می جویند چون می دانند در آینده با مشكلات مهم روبه رو می شوند.
۳- آپارتمان هایی كه فاقد مقررات و قوانین بوده و ظاهری نازیبا دارند سبب می شود كه افراد با فرهنگ و منضبط با اولین نگاه از ساكن شدن در این گونه آپارتمان ها خودداری كرده و لذا چنین مكان هایی مستعد آن دسته از افرادی می شود كه زیر بار هیچ گونه نظم و انضباطی نمی روند كه در نهایت چنین آپارتمان هایی تبدیل به مكان های بسیار آزاردهنده ای برای زندگی می شوند.
۴- وقتی مهمانان به یك مجتمع مسكونی مراجعه می كنند كه بسیار تمیز و منظم بوده و دارای قوانین و مقررات مكتوب است، تحت تاثیر قرار گرفته و سعی می كنند كه خود را با شرایط آنجا مطابقت دهند و برعكس وقتی در محیط های درهم ریخته و كثیف وارد می شوند علاوه بر نگاه تحقیرآمیز به ساكنین، تقیدی به رعایت نظم و انضباط و مقررات از خود نشان نمی دهند و لذا این موضوع خود به یك مشكل مهم برای ساكنین تبدیل می شود كه گهگاه منجر به نزاع و درگیری با مهمانان می شود كه در نهایت رابطه ساكنین را بهم ریخته و سبب دشمنی و عداوت و كینه جویی در بین آنان می شود.
۵- عدم مشاركت ساكنین آپارتمان ها و فرار از مسئولیت ها اگرچه در كوتاه مدت به سود افراد خواهد بود، زیرا از زیر بار مسئولیت ها فرار می كنند، اما در درازمدت عواقب ناخواسته ای را در برخواهد داشت، زیرا زمینه ساز نفرت میان افراد شده و افرادی كه صادقانه زحمت می كشند به علت فرصت طلبی عده ای دیگر، مسئولیت ها را رها می كنند و از طرفی به مرور زمان افراد منضبط و منظم از این گونه آپارتمان ها فرار خواهند كرد و تنها عده ای بی مسئولیت در كنار هم زندگی خواهند كرد كه در این شرایط صاحب نظران بیان می كنند چنین محیطی به مكانی آزاردهنده و مصیبت بار تبدیل خواهد شد كه برای همیشه آرامش از آنجا فرار خواهد كرد.
۶- یك نكته مهم كه باید به خاطر سپرده شود، تاثیرگذاری محیط های پاكیزه و تمیز و با مقررات بر رشد شخصیتی كودكان و نوجوانان است. در محیط های نازیبا و پرتنش، كودكان و نوجوانان علاوه بر بدبین شدن نسبت به جامعه، یاد می گیرند چگونه از مسئولیت ها فرار كنند و لذا شخصیت آنها به گونه ای تربیت می شود كه هیچ گاه در زندگی و محیط های شغلی به موفقیت های قابل توجه دست نمی یابند و در كارهای گروهی شكست می خورند.خلاصه كلام آنكه ما مجبور به مشاركت كردن در محیط زندگی خویش هستیم، در غیر این صورت امیدی به خوب زندگی كردن و حاكم شدن امنیت و آرامش نخواهد بود.
www.fekreno.org