آشنایی با دفترمطالعات و توسعه رسانه‌ها (۱۳۶۸-)

دفترمطالعات و توسعه رسانه‌ها در سال ۱۳۶۸ زیر نظر معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنیاد نهاده شد. در سال ۱۳۷۵ بر اساس سیاستهای کلی دولت و به منظور …

دفترمطالعات و توسعه رسانه‌ها در سال ۱۳۶۸ زیر نظر معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنیاد نهاده شد.
در سال ۱۳۷۵ بر اساس سیاستهای کلی دولت و به منظور هماهنگی بیشتر بین نهادهای آموزشی و تحقیقاتی، مرکز گسترش آموزش رسانه‌ها با مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها ادغام گردید.
این دفتر به منظور تشویق تحقیق و گسترش آموزش در زمینه ارتباطات اجتماعی با تأکید خاص بر مطبوعات و روزنامه نگاری شکل گرفته و تاکنون از حیث مطالعاتی، تحقیقاتی و آموزشی توانسته است پشتیبان بالنسبه مناسبی برای مطبوعات کشور باشد.
● اهداف
دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها با اهداف کلی انجام و حمایت از تحقیقات نظری و کاربردی و گسترش آموزش در حوزه رسانه ها با تأکید بر مطبوعات، انتشار منابع مفید درحوزه مطبوعات و تبلیغات، اعم از تألیف و ترجمه، کمک به رشد و گسترش فعالیت مطبوعاتی و کمک به تدوین سیاستهای مطبوعاتی و تبلیغاتی به فعالیت می پردازد. این دفتر برای تحقیق بخشیدن به اهداف ذکر شده از بخشهای تابعهٔ زیر تشکیل شده است:
الف) معاونت پژوهشی
معاونت پژوهشی با بهره گیری از کارشناسان ارتباطات و علوم اجتماعی، هدایت تحقیقات را بر عهده دارد. وظیفه این معاونت طراحی، نظارت بر اجرا و حمایت از طرحهای تحقیقاتی و مطالعاتی در حوزه ارتباطات و به ویژه مطبوعات و تبلیغات و نیز حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا در زمینه ارتباطات و حوزه های وابسته است.
واحد بررسی جراید فارسی زبان خارج از کشور معاونت پژوهشی از سال ۱۳۷۱ به منظور جمع آوری و نگهداری نشریات، اطلاع رسانی، و تحقیق و پژوهش در نشریاتی که به زبان فارسی در خارج از کشور چاپ و انتشار می یابد تأسیس گردیده است.
در راستای تأمین وظایف فوق:
▪ کتابخانه و آرشیو تخصصی واحد، با مجموعه ای غنی از کتاب ها و نشریات فارسی چاپ خارج، آماده ارئهٔ خدمات به محققان و مراکز تحقیقاتی است.
▪ بانک اطلاعاتی مشتمل بر دو بخش فهرست مقالات و شناسنامه نشریات، با بهره مندی از نرم افزارهای کامپیوتری آماده اطلاع رسانی است.
ج. بخش تحقیق و پژوهش واحد نیز با انتشار بولتن ها و جزوات تحقیقاتی در ارائهٔ خدمات پژوهشی فعال است.
ب) معاونت آموزشی
معاونت آموزشی مسئول برگزاری دوره های متعدد آموزش روزنامه نگاری شامل دوره های مستمر در قالب دو نیمسال تحصیلی در دو رشته "روزنامه نگاری" و "گرافیک مطبوعاتی"، دوره های کوتاه مدت و فشرده آموزش میانی روزنامه نگاری در شهرستانها و نیز دوره های تخصصی در تهران است.
ج) کتابخانه تخصصی
کتابخانه تخصصی دفتر در زمینهٔ علوم ارتباطات و مطبوعات یکی از غنی ترین مجموعه‌های تخصصی در سطح کشور است که هم اکنون بیش از ۲۸۰۲ عنوان کتاب فارسی و ۱۷۳۴ عنوان کتاب تخصصی لاتین در این کتابخانه موجود است.
علاوه بر این دهها نشریه تخصصی (فارسی و انگلیسی)، اسناد، مقالات، پایان نامه ها و گزارش های کارشناسی که توسط خود دفتر انجام گرفته و به دلیل محدودیت امکانات و برخی دلایل موجه دیگر به صورت عمومی انتشار نیافته است، مجموعهٔ ارزشمندی را برای مراجعان فراهم آورده است.
د) رسانه
رسانه فصلنامه‌ای مطالعاتی و تحقیقاتی در زمینهٔ وسایل ارتباط جمعی است که به منظور بازتاب پژوهش‌ها، تجربه ها، دستاوردهای نو و رهیافتهای سودمند علمی در حوزه تخصصی وسایل ارتباط جمعی، به ویژه مطبوعات، از سال ۱۳۶۹ به خانوادهٔ مطبوعات ایران پیوسته است.
رسانه، طی دوره ای نزدیک به ده سال انتشار مستمر، به عنوان نخستین و مهمترین بازتابانندهٔ پژوهشها، تجربیات و دستاوردهای ارتباطات در کشور و جهان، نزد استادان، صاحبنظران و دانشجویان سطوح مختلف در رشته های علوم ارتباطات اجتماعی، جایگاهی ویژه یافته است.
سرفصل موضوعات که رسانه به عنوان مهمترین مسائل مطرح در عرصهٔ مطبوعات و وسایل ارتباط جمعی در شماره های خود دنبال کرده و می کند عبارت است از: آموزش، ارتباطات بین الملل، مطبوعات ایران و جهان، رادیو، تلویزیون، سینما، ویدئو، روابط عمومی، افکار عمومی، تاریخ، جامعه شناسی، حقوق، اسناد، ماهواره، تکنولوژی، زبان شناسی، تشکل های صنفی و ....
ه) انتشارات
انتشارات دفتر از میان گزارشهای تحقیق، تألیف و یا ترجمه های پیشنهاد شده، آن دسته را که مناسب تشخیص داده می شود و به تأیید شورای انتشارات می رسد به چاپ می رساند. این اداره تاکنون بیش از ۵ عنوان کتاب منتشر کرده و در اختیار علاقه مندان قرار داده است
و) روابط عمومی
روابط عمومی ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی و انجام کلیه امور تبلیغی و تشویقی را به عهده دارد. همچنین ارتباط با رسانه‌ها و مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی جهت مبادله اخبار و اطلاعاتی دو جانبه و برگزاری سمینارهای علمی، کنفرانس های مطبوعاتی و نمایشگاه های مطبوعاتی از دیگر فعالیت های این واحد است.