۶۰ دقیقه با زکریای رازی

همه ما با داستان زندگی زکریای رازی آشنا هستیم؛ دانشمند ایرانی که کشف الکل با نام او پیوند خورده است اما این کشف، تمام داستان زندگی او نیست، به همین دلیل انیمیشنی از دوران کودکی …

همه ما با داستان زندگی زکریای رازی آشنا هستیم؛ دانشمند ایرانی که کشف الکل با نام او پیوند خورده است
اما این کشف، تمام داستان زندگی او نیست، به همین دلیل انیمیشنی از دوران کودکی تا بزرگسالی این دانشمند بزرگ با عنوان «حکیم ری» ساخته می‌شود. با ما همراه شوید تا درباره این انیمیشن، کاری از شرکت فرهنگی و هنری صبا، بیشتر بدانید.
بعد از فوت پدر زکریا، مادر او ازدواج می‌کند. خواجه احمد، که شریک پدرش بوده، سرپرستی او را قبول می‌کند. آن آقای الاغ سوار خواجه احمد است و آن یکی زکریای کوچک. حسن که پای پیاده در کنار زکریا راه می رود، در حقیقت خانه زاد است و در تمام عمر با زکریا می ماند.
او کسی نیست جزء معتضد بالله، حاکم آن زمان عراق. شهرت زکریا باعث می‌شود که معتضد بالله از او برای برپایی بیمارستانی در بغداد دعوت کند.
زکریا را در بزرگسالی می‌بینیم. او با توجه به شغل خانوادگی زرگری، به مطالعه درباره علم شیمی وکیمیاگری علاقه مند می‌شود. او در کنار علم شیمی به فلسفه و موسیقی نیز می‌پردازد تا اینکه بر اثر آسیب دیدن چشمش، به پزشکی علاقه‌مند می شود و چنان مقامی می‌یابد که آوازه شهرتش به بغداد، که در آن زمان مرکز خلافت و علوم اسلامی بوده، می رسد.
جواد ابراهیم خانی، که دستیار کارگردان و طراح شخصیت است، درباره تکنیک این کار
می گوید:« ما در این کار کاغذ و مداد را حذف کردیم، یعنی طراحی ها مستقیم در کامپیوتر انجام گرفت. تمام کارها را یک تیم ۵ نفره انجام داد. نکته دیگر، دقت به جزئیات در لباس ها و دکور است که به دلیل استفاده از کامپیوتر، این کار به سادگی قابل انجام بود.»
ابراهیم‌خانی می‌گوید:« فرشاد شفیعی، که نویسنده، کارگردان و مجری طرح این کار است، تمام کتاب‌هایی را که مربوط به زندگی این دانشمند بود، خواند. ما لباس‌ها و شخصیت‌ها و دکور را براساس تاریخ طراحی کردیم. نزدیک ۱۰۰ شخصیت در این انیمیشن می بینیم که چهره آنان بنا به زمان و سن تغییر می‌کند. از طرف دیگر در طول کار شخصیت‌ها تغییر لباس می‌دهند.»

ندا انتظامی