پس‌لرزه‌های اقتصادی تنش سیاسی با ایران در فرانسه

فرانسه که پس از انقلاب اسلامی با استفاده از عدم حضور آمریکایی‌ها همواره به دنبال گسترش روابط اقتصادی خود با ایران بود، پس از انتخاب نیکلا سارکوزی به‌ ریاست جمهوری، تغییرات …

فرانسه که پس از انقلاب اسلامی با استفاده از عدم حضور آمریکایی‌ها همواره به دنبال گسترش روابط اقتصادی خود با ایران بود، پس از انتخاب نیکلا سارکوزی به‌ ریاست جمهوری، تغییرات مشهودی در مواضع سیاسی خود درقبال ایران داد که روابط اقتصادی دو کشور را متأثر ساخت. در هفته‌های اخیر این کشور در مقایسه با آمریکا چنان در موضع‌گیری علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، مصداق کاسه داغ‌تر از آش شد که تنش‌های روزافزونی را در مناسبات دو کشور رقم زد. تنش‌هایی که زخم‌های کهنه را نیز تازه کرد و یادآور نارضایتی ایران از مداخله‌جویی و ایجاد پایگاه دریایی فرانسه در خلیج‌فارس و پیشنهاد طرح ترور امام‌خمینی از سوی سازمان اطلاعاتی فرانسه به ساواک شد. بانک‌های فرانسوی درحالی از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی ایران محروم می‌شوند که تا پیش از تامین‌کننده حدود یک‌چهارم اعتبارات خارجی در کشور ما بودند.شرکت نفتی توتال که از ۱۹۹۵ به بعد فعال‌ترین شرکت خارجی در عرصه انرژی ایران بوده است، اکنون مانند گاز دوفرانس برای فعالیت‌های تازه با موانع و معذوریت‌هایی روبه‌ورست که برای رفعشان فشار بر الیز‌ه‌نشینان را آغاز کرده است.
پژو، سیتروئن و رنو در بخش خودروسازی، آلکاتل در بخش شبکه‌های مخابراتی و آلستوم در بخش راه آهن و ساخت لوکوموتیو هم از این قاعده مستثنی نیستند. فرانسه که درسال‌۲۰۰۶ با پوشش ۶‌ درصد بازار ایران، چهارمین صادرکننده کالا به کشورمان محسوب می‌شد، اکنون با حدود ۴ درصد از بازار ایران به رتبه هفتم تنزل پیدا کرده است. درحال‌حاضر کارشناسان اقتصادی در فرانسه، مواضع سیاسی دولت سارکوزی را که بدون ملاحظات اقتصادی اتخاذ می‌شود به نقد کشیده‌اند و او را از کشمکش با ایران که با برخورداری از درآمدهای نفتی، قدرت خرید بالایی در معاملات بین‌المللی دارد برحذر داشته‌اند. دولت فرانسه از سوی محافل اقتصادی این کشور متهم به عدول از اصلی است که در دنیای امروز به‌طور فراگیری در سیاست خارجی کشورها مراعات می‌شود؛ اصل درنظرگرفتن منافع اقتصادی در سیاست‌گذاری‌ها به‌عنوان مهمترین ابزار ثبات داخلی و اقتدار در عرصه بین‌المللی.