رسانه ها؛ قربانی کاستی های جامعه

به مناسبتی دوستی پرسیده بودند که با توجه به وضعیت کنونی رسانه ها در ایران چه آینده ای را برای رسانه پیش بینی می کنید؟ به طور اجمال باید بگویم : رسانه ها در جامعه ما علاوه بر این …

به مناسبتی دوستی پرسیده بودند که با توجه به وضعیت کنونی رسانه ها در ایران چه آینده ای را برای رسانه پیش بینی می کنید؟
به طور اجمال باید بگویم : رسانه ها در جامعه ما علاوه بر این که خود دچار کاستی هایی هستند ؛ قربانی برخی کاستی های جامعه نیز هستند.
پایین بودن آستانه تحمل افراد و گروه ها و سازمان ها و حاکمیت از یک سو و خلا ها و کاستی های حقوقی و قوانین و مقررات از سوی دیگر ، چشم انداز روشنی را فراروی رسانه ها ما نشان نمی دهد.
همچنین وجود برخی از کاستی ها در جامعه نظیر تحزب ، بخش عظیمی از بار وظایف احزاب را بر دوش رسانه ها تحمیل کرده است و کمتر شاهد حیات و تداوم حیات رسانه های مستقل هستیم، لذا تداوم چنین روندی فاصله رسانه ها را با فعالیت های حرفه ای کم می کند و رسانه ها قربانی کاستی های جامعه می شوند.
وجود چنین واقعیتی در کنار سایر تنگناهای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ، همچنین موجب بالا رفتن ریسک فعالیت رسانه ای می شود به گونه ای که برخوردهای تنگ نظرانه و سیاسی خارج از عرف حقوقی موجب تعطیلی رسانه ها و نیز بیکاری نیروی کار این مجموعه های فرهنگی می شود.
برای اینکه چشم انداز روشنی در این زمینه داشته باشیم باید کاستی های موجود درون رسانه ای و برون رسانه ای شناسایی و تحلیل شود و با هم افزایی بین فعالان و صاحب نظران بخش ارتباطات اجتماعی ، طرحی نو درانداخته شود.
آغاز این تحول می تواند از اصلاحات حقوقی و سپس شکل گیری و تقویت سازمان های مردم نهاد گسترده و کارآمد و اثربخش صورت گیرد.
ارتقاء بینش، دانش و مهارت های تخصصی دست اندرکاران رسانه ها در ابعاد مختلف و همچنین ورود مجلس شورای اسلامی به موضوع برای قانونمند کردن برخوردهای تنگ نظرانه و شبه نظارتی، می تواند مسیر این تحول و دگرگونی را تسهیل و تسریع سازد.