واکسن سرطان دهانه رحم

بیشتر موارد سرطان دهانه رحم در دنیا به وسیله ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. اخیراً FDA (اداره غذا و داروی امریکا) واکسنی را علیه این ویروس به نام «گاردازیل» تایید کرده است. …

بیشتر موارد سرطان دهانه رحم در دنیا به وسیله ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. اخیراً FDA (اداره غذا و داروی امریکا) واکسنی را علیه این ویروس به نام «گاردازیل» تایید کرده است. برنامه ایمن سازی ملی CDC به نام NIP و کمیته مشورتی فدرال درباره اقدامات ایمن سازی ACIP، توصیه کرده است این واکسن به دختران ۹ تا ۲۶ ساله داده شود.
● ویروس پاپیلومای انسانی چیست
ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV جزء خانواده یی از ویروس هاست که شامل بیش از ۱۰۰ ویروس است و می تواند از طریق جنسی منتقل شود. در هر بازه زمانی، بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون امریکایی به این ویروس مبتلا هستند و بروز عفونت با این ویروس، در حال افزایش است. در بسیاری از موارد، افراد دچار عفونت هیچ گونه علامتی از خود بروز نمی دهند و در بسیاری از موارد، خود به خود بهبود می یابند. البته بعضی از موارد HPV ممکن است باعث زگیل های تناسلی و مقعدی شوند و بقیه موارد ممکن است منجر به سرطان راست روده، مقعد و دهانه رحم شوند. ممکن است ۵ تا ۱۰ سال طول بکشد تا ضایعات به سرطان تبدیل شوند.
● چه کسی باید از واکسن استفاده کند
توصیه می شود که دختران ۹ تا ۲۶ ساله از واکسن استفاده کنند. اگر واکسن قبل از عفونت با ویروس داده شود، موثرتر خواهد بود. این واکسن از همه انواع HPV جلوگیری نمی کند، بنابراین با وجود استفاده از این واکسن، انجام تست پاپ اسمیر هنوز الزامی خواهد بود. واکسن در ۳ دوز و طی یک دوره شش ماهه داده می شود (نوبت اول، دو ماه بعد از نوبت اول و شش ماه بعد از نوبت اول) و ۳۶۰ دلار هزینه خواهد داشت.
● آیا استفاده از این واکسن ایمن است
FDA در این مورد می گوید؛ «ایمنی واکسن تقریباً در ۱۱ هزار مورد ارزیابی شده است و بیشترین آثار جانبی واکسن در شرکت کنندگان در بررسی درد و تندرنس در محل تلقیح واکسن بوده است.» واکسن به هیچ عنوان شما را به ویروس مبتلا نمی کند، چون این واکسن از نوع واکسن های نوترکیب است و ویروس زنده یی ندارد.
● واکسن چه مدت موثر خواهد بود
از آنجا که این واکسن، واکسن تازه یی است تا به حال طول مدت تاثیر آن نامشخص است، ولی مشخص شده که بیش از پنج سال موثر خواهد بود. اطلاعات بیشتر با گذشت زمان به دست خواهد آمد.
● آیا تستی برای HPV وجود دارد
پاپ اسمیر (پاپانیکولائو)، وجود ویروس را مشخص می کند. از آنجا که شیوع عفونت با HPV در زنان جوان بسیار بالاست و از سوی دیگر این عفونت خود به خود برطرف می شود، توصیه می شود این تست در زنان ۳۰ ساله و مسن تر برای غربالگری بیماری انجام شود.