نگاهی به فیلم جنجالی «شوالیه تاریکی»

شوالیه تاریکی از نسل بتمن هاست، فیلمی باورنکردنی و پر فروش ساخته کرستفوفر نولان به عقیده عده ای این سینمایی، جنجالی ترین فیلم تاریخ سینما می باشد. نولان با دوربین خود محیطی …

شوالیه تاریکی از نسل بتمن هاست، فیلمی باورنکردنی و پر فروش ساخته کرستفوفر نولان به عقیده عده ای این سینمایی، جنجالی ترین فیلم تاریخ سینما می باشد.
نولان با دوربین خود محیطی سرد، تاریک و کاملا مبهم را به تصویر کشیده و از تمام جلوه های بصری برای جذب مخاطب استفاده کرده است و موفق هم شده است.
انفجارهای پی در پی ساختمان ها و ماشین ها و صحنه های فراوان تعقیب و گریز یکی از ترفندهای نولان برای افزایش جذابیت فیلم بوده است. البته گاهی این صحنه های پی در پی موجب ایجاد خستگی و کسالت در بیننده می شود.
شوالیه تاریکی را می توان فیلم جوکر نامید، چرا که در صحنه هایی که جوکر موجود است بیننده ناخواسته مبهوت و شگفت زده فقط و فقط محو دیدن فیلم می شود.

هیث لجر بازیگر نقش جوکر چنان قدرتمند و قوی صحنه های مربوط به این نقش را اجرا می کند و ترس، وحشت و هیجان را کامل منتقل می کند که بیننده احساس می کند تمام صحنه ها در صندلی کنار او در حال اتفاق افتادن است (البته در سینماهای مجهز خارج از کشور نه در سینماهای داخلی که صدا و تصویرش با هم همخوانی ندارد)
بتمن نیز در فیلم همچنان سوپر قهرمانی است که با جوکر مجرم معروف و روانی شهر گوتام مبارزه می کند این فیلم از سری سینمایی های اکران شده در تابستان امسال در آمریکا و دیگر کشورها بوده است.هیث لجر بازیگر توانای نقش جوکر متاسفانه چند ماه پیش از اکران فیلم در گذشت و نتوانست موفقیت چشم گیر خودش را ببیند (البته از این جماعت و آدمیان بعید نیست که مرگ یکی از شخصیت های فیلم بیشتر جذبشان کند و احتمالا یکی از نکات قابل توجه در موفقیت این سینمایی فوت نا به هنگام و دردناک هیث لجر بوده است)
در نظرسنجی اینترنتی سایت سینمایی IMDB این فیلم بعد از دو فیلم رستگاری در شاوشنگ و پدرخوانده در لیست برترین فیلم های تاریخ سینما قرار گرفته است.
در این فیلم نولان، بتمن را در سر دو راهی ارزش های اخلاقی و مبارزه با بدی قرار می دهد و از این تضاد برای جذاب تر کردن اثرش استفاده می کند.
این فیلم نوعی ساختار کمیک استریپ دارد و در دل اتفاق های خاص و کمدی اش واقعیت هایی از دنیای امروز را روایت می کند.
در این فیلم با دو شخصیت متضاد و دائم درگیر مواجه هستیم که یکی از جنبه های جذاب این سینمایی است.جوکر که با اعمالش می خواهد نشان دهد مبانی و اصول اخلاقی هر فردی قیمتی دارد که می تواند در شرایط متفاوتی فروخته و زیر پا گذاشته شود، در جایی از فیلم، جوکر به بتمن می گوید: تو هم کاملا مثل من هستی یعنی انسان ها در موقعیت های مختلف، ارزش های مختلفی دارند، از طرفی دیگر بتمن در مقابل یک نقطه ضعف دارد و این است که او نمی خواهد و نمی تواند کسی را بکشد اما جوکر به راحتی قربانیان خود را پیدا کرده و از سر راهش برمی دارد.
در نهایت هم جوکر حتی وقتی که رو به سقوط و نیستی می رود می خواهد نشان دهد که اصول اخلاقی بتمن نیز می تواند شکسته شود.
نولان در مورد تجربه کار با هیث لجر مرحوم گفته است: تجربه ای فوق العاده بود او خودش را بازیگر نمی دانست اما آن قدر طبیعی بازی می کرد که حتی همه در پشت دوربین هم می ترسیدند.
گوشه و کنار حاشیه های اسکار ۲۰۰۹ حاکی از این است که هیث لجر مطمئنا از تقدیر شده های این رقابت جشنواره ای خواهد بود.