استرس عامل تشدید اختلال شخصیت دو قطبی

اختلال شخصیت دو قطبی یک اختلال روانی بصورت تجربه حالت هایی از افسردگی و سرخوشی است که استرس و فشار های عصبی شدت این بیماری را بیشتر می کند. رئیس انجمن روانپزشکان ایران در گفتگو …

اختلال شخصیت دو قطبی یک اختلال روانی بصورت تجربه حالت هایی از افسردگی و سرخوشی است که استرس و فشار های عصبی شدت این بیماری را بیشتر می کند. رئیس انجمن روانپزشکان ایران در گفتگو با ایرنا گفت: اختلال شخصیت دو قطبی یک اختلال خلقی شامل دو قطب افسردگی و شیدایی است بیمار مبتلا به این اختلال در طول زندگی حالت های شدید افسردگی و شیدایی و سرخوشی را تجربه می کند. وی افزود: استرس و شرایط محیطی نقش مستقیمی در شدت بخشیدن به این اختلال روانی دارد و بیماران مبتلا همواره باید استرس ها و فشارهای اجتماعی و محیطی را کاهش دهند. هر فرد عادی در طول زندگی خود ممکن است دچار حالت هایی از افسردگی و بی حوصلگی شود و گاهی هم بسیار خوشحال و سرحال باشد اما اختلال شخصیت دو قطبی حالت بیمارگونه یک اختلال رفتاری است و اصلا قابل مقایسه با آن حالت هایی عادی نیست. براساس آمار میزان شیوع این اختلال شخصیت در کل دنیا بین پنج تا هشت درصد است که در ایران نیز میزان شیوع در همین حد است. این روانپزشک گفت در نوع شدید اختلال شخصیت دو قطبی فرد دچار توهم هذیان می شود به این صورت که صداهایی را می شنود و یا تصاویری را ممکن است ببیند که جنبه توهمی دارند و اصلاً واقعیت ندارند.
به گفته این متخصص ولخرج بودن یکی دیگر از خصوصیات این بیماران است آنها در مدت بسیار کوتاهی بدون هیچ گونه فکری قادر هستند پول زیادی خرج کنند. وی در توضیح بیماری شیدایی- افسردگی گفت مبتلایان به این بیماری در مرحله افسردگی احساس غم و اندوه شدید می کند و از زندگی لذت نمی برد و در دوره سرخوشی، به عکس همه چیز را با دید مثبت و سهل انگارانه نگاه می کنند. آنها بسته به اینکه در کدام قطب رفتاری قرار دارند، دچار اختلالات خواب به صورت کم خوابی و یا پرخوابی و یا پراشتهایی و یا بی اشتهایی می شوند. این روانپزشک اضافه کرد بطور کلی این بیماران ممکن است دوره هایی همچون بسیار پرانرژی بودن و یا تحریک پذیرشدن یا برعکس دوره هایی از غمگینی و نومیدی را بگذرانند. بیشتر بیماران مبتلا به اختلال شخصیت دو قطبی در فاصله بین حالت های غمگینی شدید و دوره شیدایی یا سرخوشی حالت طبیعی دارند.
وی گفت اختلال دوقطبی دارای زمینه ارثی است و در برخی از خانواده ها بیشتر دیده می شود. این بیماری به طور معمول در انتهای نوجوانی یا در ابتدای بزرگسالی ظهور می کند. دبیر انجمن روانپزشکان ایران با اشاره به اینکه دو نوع اختلال دو قطبی وجود دارد گفت در اختلال دو قطبی نوع یک بیمار تنها دوره های شیدایی را تجربه می کند و در اختلال دوقطبی نوع دو بیمار دوره هایی از شیدایی خفیف به همراه دوره هایی از افسردگی شدید را تجربه می کند. وی گفت: اختلال دو قطبی در صورت عدم درمان، ممکن است پیامدهایی مانند مختل شدن روابط با دیگران، افت کارکرد شغلی و تحصیلی و حتی خودکشی را به دنبال داشته باشد. درمان های دارویی موثری برای این بیماری وجود دارد که به همراه شیوه های روان درمانی می توانند بهترین نتیجه را به بار آورند. مظاهری در پایان گفت بیماری فرد مبتلا به اختلال شخصیت دو قطبی را می توان با درمان های روانپزشکی بصورت دارو درمانی و در موارد پیشرفته بیماری با بستری کردن در بیمارستان و شوک الکتریکی کنترل کرد.