گیره

آلتی که مورد استفاده نجاران و آهنگران است و آن عبارت از دو قطعه آهن شبیهبه دو دهانه گازانبر که بر پایه‌ای استوار است و یکی از آن دو ثابت و دیگری متحرک استو چون بخواهند که یک قطعه …

آلتی که مورد استفاده نجاران و آهنگران است و آن عبارت از دو قطعه آهن شبیهبه دو دهانه گازانبر که بر پایه‌ای استوار است و یکی از آن دو ثابت و دیگری متحرک استو چون بخواهند که یک قطعه آهن یا چوبی را برای بریدن یا سوهان کردن و غیره نگهدارند آن را میان دو دهانه می‌گذارند و فاصلهٔ این دو دهانه را با گرداندن لولهٔ آهنی که زا سر تا بن شیار مارپیچ دارد کم یا زیاد می‌کند.
● گیره‌ها
وسیله نگاه‌دارند‌ای است معمولاً دارای دو فک که با پیچ یا اهرمی بهم نزدیک شوند و اساساً اتصال آن به میز کار امکان‌پذیر باشد از گیره برای محکم نگه داشتن قطعه کار استفاده می‌شود. گیره‌ها دارای انواع بسیار گوناگونند:
۱) گیره آهنگری ساده
۲) گیره صنعتی
۳) گیره مرکب
۴) گیره لوله [۲۳]
گیره کاغذ Paperclip
جو آن والر نروژی در ۱۹۰۰ گیره کاغذ را اختراع کرد. اکنون این گیره مصرف عمومی یافته، در واقع اختراع آن در آلمان بود که به‌طور گیره فلزی ساخته شد. این اختراع چندین برگ کاغذ را بی‌آنکه بهم دوخته شود نگه می‌دارد. و در هنگام نیاز آنها را به آسانی از هم جدا می‌کند. پس از اختراع والر کمپانی‌های بی‌شماری در ساخت گیره کاغذ استفاده می‌کنند. اینک گیره‌های فلزی و پلاستیکی ساخته و عرضه و بکار برده می‌شود.
● گیره جراحی Fokceps
آلتی دو تیغه روبروی یکدیگر و دو دسته. ساخته شده براساس انبردست، که برای گرفتن و فشردن و نگاه داشتن بخش‌هائی از بدن یا مصالح جراحی به‌کار می‌رود.
● گیره قلابدار در جراحی Tenaculum
گیره مامائی دراز و باریک شبیه قندگیر، با دسته‌هائی همچون دسته قیچی، که در کنار خود دندانه‌ها یا قلاب‌هائی برای گرفتن یک قسمت از بدن مثلاً گرفتن گردن زهدان دارد.