غذاهای ممنوعه در دوران شیرخواری

اگرچه اغلب مادرها، با دیدن هیجان کودکان ۷، ۸ ماهه خود و رویش یکی دو دندان کوچولوی آنها وسوسه می‌شوند علاوه بر فرنی و سوپ سبزیجات، مزه بقیه مواد غذایی را به آنها بچشانند؛ به …

اگرچه اغلب مادرها، با دیدن هیجان کودکان ۷، ۸ ماهه خود و رویش یکی دو دندان کوچولوی آنها وسوسه می‌شوند علاوه بر فرنی و سوپ سبزیجات، مزه بقیه مواد غذایی را به آنها بچشانند؛ به قول دختر‌خاله‌ام دوقلوهایش با دیدن خوردنی خیلی ذوق می‌کنند و او دلش نمی‌آید منع غذایی بدهد ولی همه ما باید یکسری نکات را رعایت کنیم. به طور مثال استفاده از جگر سالم پخته نرم شده، به جای گوشت در بعضی موارد، به طور مثال یک بار در هفته را باید در اواسط ماه هشتم شروع کنیم. استفاده ازحبوبات مانند عدس و غیره که بسیار هم مفیدند بهتر است از پایان ۹ ماهگی به بعد شروع شود. پزشکان معتقدند گرچه بیشتر بچه‌ها نسبت به بیشتر موادغذایی حساسیت نشان نمی‌دهند ولی تا پایان یک سالگی مصرف موادغذایی خاصی ممنوع است....
برای اینکه بتوانم همه آن موارد را دقیقا به شما دوستانم انتقال دهم و در خصوص تهیه غذا برای آرین به آنها دقت کنم لیستی را از دکتر گرفتم که عین آن را برایتان می‌گویم. در اینجا نوشته:
مصرف شیر گاو تا پایان ۹ ماهگی ممنوع ولی آن مقدار از شیر پاستوریزه که در تهیه غذاهایی چون فرنی و حریره بادام مصرف می‌شود اشکالی ندارد. از پایان ۹ ماهگی به بعد در شیرخوارانی که از شیرمادر محرومند به عنوان نوشیدنی و یا حتی جایگزین شیرخشک می‌تواند استفاده شود.
از پایان ۹ ماهگی شیرخشک هیچ مزیتی نسبت به شیر پاستوریزه ندارد. گذشته از این موضوع یکسری غذاها را نباید تا پایان یک سالگی به کودکمان بدهیم. عسل، سفیده تخم‌مرغ، شکلات، خربزه، کیوی، انواع توت‌ها، نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های صنعتی، سوسیس و کالباس و پفک و چیپس و حتی شکلات جزو این موارد ممنوع هستند. در خانواده‌هایی که زمینه آلرژی موادغذایی وجود دارد گروه دیگری از مواد را باید با دقت و تاخیر شروع کنیم. به طور مثال محصولات دریایی مانند میگو و ماهی را نباید تا سه سالگی به بچه بدهیم. مرکبات به استثنای لیموشیرین، آجیل و گندم و شیرگاو هم بهتر است تا سه سالگی داده نشود. سفیده تخم‌مرغ هم تا ۱۸ تا ۲۴ ماهگی منع مصرف دارد. بعضی از مادرها می‌گفتند ما آلرژی تنفسی، گوارشی یا پوستی به موادغذایی خاصی داریم. دکتر به آنها توصیه کرد این علایم را خوب بشناسند و اگر چنین حساسیتی دارند به فرزند خود آن غذا را ندهند یا با تاخیر و دقت شروع کنند.