کلاه‌گیس

استفاده از کلاه‌گیس سابقه‌ای کهن دارد به‌طوری که در چهار هزار سال پیش مصریان کلاه‌گیس بکار می‌بردند. بر مومیائی‌های مصری کلاه‌گیس قرار می‌دادند. در یونان باستان کلاه‌گیس …

استفاده از کلاه‌گیس سابقه‌ای کهن دارد به‌طوری که در چهار هزار سال پیش مصریان کلاه‌گیس بکار می‌بردند. بر مومیائی‌های مصری کلاه‌گیس قرار می‌دادند. در یونان باستان کلاه‌گیس مورد استفاده مردان و زنان بود. عده‌ای اختراع کلاه‌گیس را به ایرانیان نسبت داده‌اند که از ایران به آسیای صغیر و سایر نقاط راه یافت.
در یونان باستان در تآتر از کلاه‌گیس و ماسک‌هائی در بازیگری استفاده می‌کردند. در دوره امپراتوری روم، کلاه‌گیس بکار می‌رفت. زنان اشرافی کلاه‌گیس بکار می‌بردند و از موهای طلائی که از آلمان به روم آورده می‌شد، کلاه‌گیس‌های جالبی می‌ساختند. گاه برخی از زنان چندین و گاه چند صد کلاه‌گیس داشتند.
در قرن شانزدهم از کلاه‌گس برای اینکه سر طبیعی به‌نظر برسد استفاده می‌کردند. در قرن هفدهم کلاه‌گیس نقش مهمی در آرایش و لباس اشراف یافت.
در ۱۶۲۴ در فرانسه کلاه‌گیس خیلی معمول شد. لوئی سیزدهم به‌واسطه طاسی سر از کلاه‌گیس استفاده می‌کرد. و در نتیجه اشراف و درباریان از او تقلید می‌کردند. استعمال کلاه‌گیس به انگلستان راه یافت و چارلز دوم شاه انگلستان کلاه‌گیس کوتاهی بنام پروک بر سر می‌نهاد. چندی بعد کلاه‌گیس‌هائی که پشت و شانه‌ها و حتی تا سینه را می‌پوشانید متداول گردید.
رفته‌رفته کلاه‌گیس را پزشکان، افسران، کشیشان کنار گذاشتند. امروزه در انگلستان قضات، سخنگویان پارلمان،منشی‌های مجلس، وکلای دادگستری از کلاه‌گیس استفاده می‌کنند [۵۷].
● کلاه‌گیس
کلاه گیس خوب و مناسب یکی از عملی‌ترین و اقتصادی‌ترین روش‌ها برای مردانی است که از طاسی سر رنج می‌برند. انواعزیادی کلاه‌گیس وجود دارد که از نظر کیفیت و قیمت نیز متنوع بوده و ممکن است از موهای انسان یا رشته‌های مصنوعی درست شود. ظاهر کلاه‌گیس به مهارت شخصی که آن را کوتاه، مرتب و رنگ می‌کند بستگی دارد. رشته‌های مصنوعی درشت شود. ظاهر کلاه‌گیس به مهارت شخصی که آن را کوتاه، مرتب و رنگ می‌کند بستگی دارد. اگرچه برخی از کلاه‌گیس‌های آماده در صورت درست اندازه کردن و حالت دادن ظاهر خوبی دارند اما بهترین کلاه‌گیس‌ها (البته خیلی پر هزینه) آنهائی است که با موی انسان و برای خود شخص تهیه شود. چندین نوع کلاه گیس وجود دارد:
۱) نوع (Hard TOP): این کلاه‌گیس یک نوع پلاستیکی است که موها در آن فرورفته‌اند. این نوع کلاه‌گیس عمر بیشتری داشته و حالت خود را بهتر حفظ می‌کند، معایب آن سنگینی و راحت نبودن در آب و هوای گرم و مرطوب است.
۲) نوع نرم (Soft Mat)، اساس آن یک مش مصنوعی است که موها به آن گره زده شده و حسن آن راحتی بستر در آب و هوای گرم و مرطوب بوده، اما زودتر شکل و حالت خود را از دست می‌دهد و عمر کوتاهی دارد.
۳) توری جلوی سر: این نوع کلاه‌گیس از یک نوع مش مصنوعی شفاف مخصوص ساخته شده است. اگر به دقت به جلوی سر چسبانده و مراقبت بیشتری نسبت به سایر انواع احتیاج دارد.
۴) کلاه گیس تکه‌ای: انواع متنوعی داشته و روی یک زمینه تور مانند: موهای انسانی یا رشته‌های مصنوعی به آن دوخته شده و برای پوشش یک منطقه محدود به‌کار می‌رود.
کلاه‌گیس‌های مخصوصی برای افراد کاملاً طاس وجود دارد. این کلاه گیس‌ها برای اتصال به پوست سردارای مکنده‌های پلاستیکی یا چسب می‌باشند.
شما باید نوع موی به کار رفته در کلاه‌گیس خود را انتخاب کنید، اگر چه موی انسان گران‌تر است ولی از نظر ظاهر طبیعی‌تر است و نور آفتاب باعث کم شدن موهای کلاه‌گیس می‌شود. به همین خاطر هرچند یک بار باید رنگ شوند. کلاه‌گیس‌های دارای رشته‌های مصنوعی ارزان‌تر بوده و احتیاج به مراقبت کمتری دارند. رشته‌های مصنوعی در تغییرات آب و هوائی نظیر رطوبت و درجه حرارت تغییری نمی‌کنند ولی از نظر ظاهر کاملاً طبیعی به نظر نمی‌آیند.

۵۷. دکتر محمد سعیدیان