کیک ماستی

● مواد لازم: ▪ تخم‌مرغ شش عدد ▪ شکر دولیوان ▪ روغن یک لیوان ▪ ماست یک لیوان ▪ آرد دو لیوان و نیم ▪ بیکینگ پودر دوقاشق چای‌خوری ▪ وانیل یک سوم قاشق چای‌خوری ● طرز تهیه: روغن و شکر …

● مواد لازم:
▪ تخم‌مرغ شش عدد
▪ شکر دولیوان
▪ روغن یک لیوان
▪ ماست یک لیوان
▪ آرد دو لیوان و نیم
▪ بیکینگ پودر دوقاشق چای‌خوری
▪ وانیل یک سوم قاشق چای‌خوری
● طرز تهیه:
روغن و شکر را با هم‌زن هم می‌زنیم تا مایه کرم‌رنگ شود. تخم‌مرغها را در یک ظرف دیگر با هم‌زن هم می‌زنیم تا زرده و سفیده خوب مخلوط شود.( به مدت پنج دقیقه با دور تند هم‌زن تخم‌مرغها را هم می‌زنیم . نیاز نیست زرده و سفیده را جدا کنیم).
سپس تخم‌مرغ‌ها را به مایه شکر و روغن اضافه کرده و هم می‌زنیم. بیکین پودر و وانیل و ماست را هم به مایه اضافه کرده و با هم‌زن کمی می‌زنیم تا خوب مخلوط شود در انتها آرد را الک کرده و آرام آرام به مایه کیک اضافه می‌کنیم و به آرامی هم می‌زنیم تا مایه کیک یک‌دست شود. بعد مایه را داخل قالب کیک می‌ریزیم و در فر که از قبل روشن کرده و گرم شده است با درجه حرارت ۱۸۰ درجه به مدت یک‌ساعت می‌گذاریم بپزد.
دما و زمان پخت بستگی به حرارت فر شما دارد ممکن است تنظیم بعضی از فرها طوری باشد که دمای ۱۸۰ درجه را نشان دهد ولی حرارت بالا یا پایین‌تر باشد باید زمان پخت را با دمای فر خودتان تنظیم کنید. البته نیم ساعت اول که کیک در حال شکل گرفتن و زمان پف کردن آن است به هیچ وجه نباید در فر باز شود.
این کیک را می‌توانید دورنگ با کاکائو هم درست کنید وقتی مایه کیک آماده شد سه قاشق غذاخوری از مایه را در ظرفی ریخته و با یک قاشق مرباخوری کاکائو مخلوط کنید و موقع ریختن مایه کیک داخل قالب، کمی از مایه کیک ریخته و کمی از مایه کاکائویی به همین ترتیب ادامه دهید تا تمام مایه کیک را داخل قالب بریزید.
این کیک ساده ولی بسیار خوشمزه است.
این کیک قدیمی‌ترین کیک و شیرینی است که در خانواده ما پخت آن به صورت سنتی رایج است .طرز تهیه آن‌را هم مادرم از دوست و همسایه قدیمی‌شان که بهایی بودند و از مهاجران روس ، یاد گرفتند که آن زمان در فرهای چدنی که روی چراغ والور می‌گذاشتند می‌پختند. فر را هم همسایه مادرم از روسیه آورده بود .
این عکس تولد من که با همین کیک ماستی ساده جشن گرفته بودیم.