کانال

چینی‌ها در اوایل قرن پنجم قبل از میلاد کانال (ترعه بزرگ چین) را میان هنگ‌چو و پکن به‌طول هزار مایل ساختند. بعدها در قرن سیزدهم این ترعه تکمیل گشت. در حدود دو هزار سال قبل ازمیلاد …

چینی‌ها در اوایل قرن پنجم قبل از میلاد کانال (ترعه بزرگ چین) را میان هنگ‌چو و پکن به‌طول هزار مایل ساختند. بعدها در قرن سیزدهم این ترعه تکمیل گشت.
در حدود دو هزار سال قبل ازمیلاد مصریان کانالی میان رود نیل و دریای سرخ ساختند. در قرن پنجم ق ـم دارویش اول کانال میان رود نیل و دریای مدیترانه را ساخت که در قرن نوزدهم فردیناند دولسپس کانال سوئز را در همان مجرای قدیمی متروک شده، ساخت.
بخت‌النصر کانال یا آبراه سلطنتی بابل را ساخت که دجله و فرات بهم متصل گشت. رومیان کانال‌های بسیار در قلمرو امپراتوری خود ساختند ـ در قرن هشتم میلادی شارلمانی امپراتور فرانسه کانالی ساخت که رود راین، مس و دانوب را بهم متصل می‌کرد. بعدها در ممالک مختلف از جمله ایتالیا، بلژیک کانال‌سازی معمول گشت.
در نیمه دوم قرن نوزدهم در انگلستان برای حمل زغال‌سنگ کانال‌های بسیار ساخته شده به‌طوری که میان سال‌های ۱۸۳۰ ـ ۱۷۵۹ مجموعاً حدود ۴۷۹۰ مایل کانال در انگلستان ساخته شد.
نخست کشتی‌ها و قایق‌هائی که از کانال می‌گذشت به‌وسیله انسان از کناره کانال کشیده می‌شد بعد از جانوران از جمله اسب استفاده شد. امروزه کشتی‌های بخار و دیزلی در کانال‌ها در حال رفت و آمد هستند.