فنوتیازین

پروفسورها لپرن در درمان ضد آلرژی یا در واقع ایمنی‌شناسی در ۱۹۴۲ با انتشار مقاله مهمی دربارهٔ ضد هیستامین‌ها به‌عنوان نخستین داروی ضد آلرژی منتشر ساخت. آنگاه با نخستین فنوتیازین …

پروفسورها لپرن در درمان ضد آلرژی یا در واقع ایمنی‌شناسی در ۱۹۴۲ با انتشار مقاله مهمی دربارهٔ ضد هیستامین‌ها به‌عنوان نخستین داروی ضد آلرژی منتشر ساخت. آنگاه با نخستین فنوتیازین Phenothiazine ترکیبی، یک قسمت از درمان را متحول کرد. وی ثابت کرد که همه پستانداران دچار حساسیت می‌شوند. ضربه‌های تحریک‌امیز به مستقر شدن پادتن‌ها کمک می‌کند. آنافیلاکسی توصیف شده در چندین دهه پیش را تجربه می‌کرد و مکانیزم آنرا دقیقاً تشریح می‌کرد. با کمک شاگردانش خواص ضد هیستامین و ضد آنافیلاکتیک فنوتیازین را روشن ساخت و نظایر آن [۲۲].
● فنوتیازین Phenothiazine
به‌عنوان درمان بیماری‌های روانی با تأثیر صرفاً روی مراکز مغزی، مورد انتخاب دوله و د. هارل بود. این مشاهده گواه بر این است که می‌توان بیماری‌های روانی را با داروهای شیمیائی شفا بخشید، امری که تا آن زمان هرگز وقوع نیافته بود و این خود آغاز یک دورهٔ نوین در درمان بیماری‌های روانی است.
از سال ۱۹۴۴ سرویس‌های پژوهش رون‌پولنک با مدیریت پ، ویو خواص مشتقات فنوتیازین را مورد مطالعه قرار دادند. در یکی از مشتقات پرو متازین خواص آرام بخش و خواب‌آور فوق‌العاده جالب توجهی نمایان گشت. به‌طوری که هانری لابوری جراح نیروی دریائی، آنرا به‌عنوان افزایش دهنده بالقوه، بیهوشی عمومی به‌معنای پزشکی بکاربرد وی آنگاه تأکید کرد که خاصیت این فرآورده درین است که از میزان بکار بردن داروی بیهوشی کاسته شود و خطر شوک راکاهش دهد [۳۳].
۲۲ ـ اطلاعات و کاربردهای بالینی داروهای ژنریک ایران ـ گروه پزشکان
۳۳ ـ تاریخ نوین پزشکی ـ ترجمه دکتر تقی‌رضوی