آسیب‌ ساق‌پا

آسیب‌های ساق پا عبارتند از: شکستگی‌های استخوان درشت‌نی و نازک‌نی و پارگی بافت‌های نرم شامل عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها. شکستگی‌های درشت‌نی معمولا در اثر ضربات سنگین روی …

آسیب‌های ساق پا عبارتند از: شکستگی‌های استخوان درشت‌نی و نازک‌نی و پارگی بافت‌های نرم شامل عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها. شکستگی‌های درشت‌نی معمولا در اثر ضربات سنگین روی می‌دهند. از آنجایی که بافت نرم اطراف درشت‌نی اندک است، شکستگی به احتمال زیاد با تولید زخم همراه خواهد بود. چرخش‌هایی که سبب پیچ‌خوردگی مچ‌پا می‌شوند، می‌توانند به شکستگی نازک‌نی منجر شوند.روش کار:
۱) به مصدوم کمک کنید تا دراز بکشید و با دقت، پای آسیب‌دیده را ثابت کنید و نگه دارید. اگر زخم باز وجود دارد، با ملایمت آن را برهنه کنید و خونریزی را درمان کنید. برای محافظت از محل آسیب، یک لایه پوششی روی آن قرار دهید.
۲) با مرکز اورژانس تماس بگیرید و آمبولانس درخواست کنید. پای آسیب‌دیده را با دستان خود نگه دارید تا از جابه‌جایی محل شکستگی پیشگیری کنید. این عمل را تا زمان رسیدن آمبولانس، ادامه دهید.
۳) اگر آمبولانس با تاخیر به محل می‌رسد، پای آسیب‌دیده را به پای دیگر ثابت کنید. اندام سالم را در کنار اندام آسیب‌دیده قرار دهید و باندها را از زیر هر دو پا بلغزانید. باندها را در مناطق مچ و انتهای پا (۱) و سپس زانوها (۲) قرار دهید. دو باند هم در بالا (۳) و پایین (۴) محل شکستگی اضافه کنید. بین دو ساق، بالشتک قرار دهید. با گره زدن در سمت سالم، باندها را محکم ببندید.احتیاط!
اگر مسیر انتقال مصدوم به بیمارستان احتمالا طولانی و ناهموار است، بالشتک‌هایی را در سمت خارج پای آسیب‌دیده (از زانو تا انتهای پا) قرار دهید. با استفاده از باندهای تا شده پهن، مطابق روشی که در بالای صفحه تشریح شده است، پاها را ثابت کنید.