پنهان‌کاری کمتر خانواده بهتر

در زندگی برای همه ما موقعیت‌هایی پیش آمده که ناچار شده‌ایم بعضی از مسایل را از دیگران پنهان کنیم زیرا تشخیص داده‌ایم چنانچه حقیقت را بگوییم، نه تنها مشکل حل نمی‌شود بلکه ممکن …

در زندگی برای همه ما موقعیت‌هایی پیش آمده که ناچار شده‌ایم بعضی از مسایل را از دیگران پنهان کنیم زیرا تشخیص داده‌ایم چنانچه حقیقت را بگوییم، نه تنها مشکل حل نمی‌شود بلکه ممکن است مساله حادتر شود. خیلی‌ها معتقدند که اگر افراد همیشه تمام مسایل را بدون کم و کاست برای هم بگویند، بعید است بتوانند به ارتباط خود ادامه دهند و همین عقیده موجب می‌شود محتاطانه با هم برخورد کنند.
مساله پول اصلی‌ترین موضوعی است که زنان از همسران خود پنهان می‌کنند. به طور معمول، زنان شوهر خود را از مقدار پولی که خرج می‌کنند، بی‌خبر می‌گذارند شاید به این دلیل که فکر می‌کنند شوهران‌شان در صورت اطلاع ناراحت خواهند شد. برخی از زنان، بیماری خود را از همسرشان پنهان می‌کنند. شاید به این دلیل که فکر می‌کنند، بیماری نشانه پیری است.
به عقیده بیشتر زنان، پنهان کردن مسایل از همسر به رفتار طرف مقابل بستگی دارد. وقتی فردی احساس می‌کند مطرح کردن موضوعی ایجاد مشکل می‌کند، چرا باید آن را مطرح کند. گاهی مردان نیز به سادگی نمی‌توانند درباره ناراحتی جسمی‌شان با همسر خود صحبت کنند، البته با دلیلی متفاوت از دلیل خانم‌ها. مردها معتقدند که از لحاظ جسمی قوی‌تر از زنان هستند، پس نمی‌خواهند ضعف خود را نشان دهند.
مشاوران چند توصیه ساده را برای رفع این مشکلات پیشنهاد کرده‌اند که عبارت است از اینکه اول از همه باید بدانید هر موضوعی را به نوع خاصی با همسر خود در میان بگذارید. اگر فکر می‌کنید گفتن آن ضرورتی ندارد و نگفتن آن آینده شما را تهدید نمی‌کند، اصرار در برملا کردن آن نکنید. هنگام گفتن مساله‌ای که در گذشته داشته‌اید، ابتدا قسمتی از آن را فاش کنید. از مسایل کوچک‌تر شروع کنید و اگر دیدید همسرتان ظرفیت پذیرش ‌آن را دارد، به تدریح مسایل مهم‌تر را بازگو کنید. در مطرح کردن مسایل ناخوشایند سعی کنید خود را هم دخالت دهید. برای مثال، به جای اینکه بگویید «چرا با فلانی این‌طور برخورد کردی؟» بهتر است بگویید «کاش با فلانی این‌طور برخورد نمی‌کردیم»، به جای کنکاش در اعمال و رفتار همسرتان یا تجسس در اوراق شخصی وی سعی کنید از خود او سوال کنید.