ظرفشوئی (برای شستشوی ظروف خانه‌ها در...)

ظرفیت: از یکتا ۵ کیلوگرم ۱۲ سرویس مشخصات و برخی از قطعات بکار رفته در آن: ۴ حالته، با کنترل آب ۶۵ درجه ۱) بدنه ۲) در جلوئی ۳) کلد در جلوئی ۴) درپوش عقب ۵) مخزن آب ۶) محافظ شلنگ آب ۷) شلنگ …

ظرفیت: از یکتا ۵ کیلوگرم ۱۲ سرویس
مشخصات و برخی از قطعات بکار رفته در آن: ۴ حالته، با کنترل آب ۶۵ درجه
۱) بدنه
۲) در جلوئی
۳) کلد در جلوئی
۴) درپوش عقب
۵) مخزن آب
۶) محافظ شلنگ آب
۷) شلنگ آب
۸) نگهدارنده ظروف
۹) پمپ آب
۱۰) فیوز
۱۱) کلید تنظیم حرارت
۱۲) المنت حرارتی
۱۲) ترموستات
۱۴) مخزن ظروف
۱۵) لوله انتقال آب.
● ماشین ظرفشوئی
نمونهٔ مهم دیگر دستگاه‌های شستشو، ماشین‌های ظرفشوئی هستند که برای شستن ظروف شکستنی، لیوان و کارد و جنگال ساخته شده‌اند و طیف وسیعی از دستگاه‌های کوچک و سادهٔ قابل حمل طراحی شده برای شستن چند قلم بشقاب و لیوان تا ماشین‌های عظیمی که به‌کمک نقاط حمل و نقل می‌شوند و در یک ساعت بیش از ۲۰۰۰ بشقاب را می‌شویند. در بر می‌گیرد. بیشتر ماشین‌های جدید مجهز به دستگاهی هستند که مادهٔ پاک کننده را به‌مقدار لازم و به‌طور خودکار به داخل دستگاه می‌فرستند. بسیاری هم مجهز دستگاه ضمیمه‌ای هستند که ایمنی چینی و شکستنی را تا مرحلهٔ خشک و براق شدن تأمین می‌کند. در نمونه‌ای از این ماشین‌ها، سبدهائی که بشقاب، لیوان و فنجان و کارد و چنگال را در خود جای می‌دهد، روی نقالهٔ داخل ماشین حرکت می‌کنند. و مراحل شستشو که عبارتست از شستشوی مقدماتی (که ذرات غذا از روی ظرف‌ها پاک می‌شود)، شستشوی کامل (پرقدرت)، آبکشی و خشک کردن با هوای داغ تماماً با یک دکمه کنترل و انجام می‌شود و تنها زحمتی که باقی می‌ماند، بارگیری و بعد تخلیه سبدهاست.
در نوع دیگری از ماشین‌های ظرف‌شوئی، ظروفی که باید شسته شوند، مستقیماً نقاله قرار می‌گیرند و به‌کمکگیره‌هائی روی آن محکم می‌شوند، بدون آنکه نیازی به وجود سبد باشد. در اولین مرحله، یک دستگاه مخصوص شستشوی مقدماتی، ذرات غذا یا آشغال را از ظروف می‌کند و در ظرف آشغال زیر دستگاه می‌ریزد. در مرحلهٔ بعد، دستگاه‌های مجهز به یک پاشندهٔ گردنده در بالا و یک فوارهٔ ثابت در زیر، آب را از تمام زوایا و سطوح مختلف ظروف عبور می‌دهد و آب‌ها را می‌شوید. سپس دو دستگاه مخصوص آبکشی و خشک‌کنی ظروف را آبکشی کرده و با عبور از زیر یک سرپوش مخصوص کنترل بخار، ظروف را خشک می‌کنند.
بسیاری از مردم مجذوب تماشای عمل یک ماشین، از هر نوع که باشن، می‌شوند. ماشین شیشه‌ای جالب و هنرمندانه‌ای برای شستشوی ظروف شیشه‌ای کارخانه‌های نوشابه‌سازی طراحی و ساخته شده که در تمام جهات می‌گردد و حرکت سریع آب را در داخل آن می‌تواندید و در ضمن متوجه شد که آیا ماشین درست کار می‌کند یا نه؟ همه جوربطری و در هر اندازه به صورت وارونه روی میز نقاله قرار می‌گیرد وشسته می‌شود.
برای شستن بطری‌ها، یک پاشندهٔ پرقدرت، آب را با فشار بدرون بطری‌ها می‌راند و آنها را شستشو می‌دهد. در بعضی ماشین‌ها که با این روش کار می‌کنند، به جای میز نقاله، بطری‌ها به صورت وارونه در سبدهای چرخان قرار می‌گیرند و با سبد از روی فواره‌های متعدد عبور می‌کنند و در نتیجه تک‌تک بطری‌ها شسته می‌شوند. شستشوی شیشه‌های دیگر، بخصوص آنها که هم اندازه نیستند یا برچسب دارند، کمی مشکل است. این گونه شیشه‌ها را ابتدا در معرض شستشو با مواد پاک کننده و در مسیر یک پاشندهٔ فواره‌ای پرقدرت و با ۱۴۵ تا ۱۶۰ فارنهایت قرار می‌دهند. به این ترتیب می‌توان از تمیزی آنها و از کنده شدن برچسب‌ها مطمئن شد.
دستگاه‌های متنوعی نیز مخصوص شستشوی انواع خودرو وجود دارد. ساده‌ترین آنها به شکل یک اطاق است که حدود ۲۰ پا طول دارد و تمامی یک خودرو را می‌پوشاند و دارای حرکت به جلو و عقب است دو دسته شلنگ پلاستیکی، هر کدام با ده پاشنده و با حرکت رفتو برگشتی طاق، مواد پاک کننده آب را روی یک اتومبیل یا وانت پارک شده در محوطهٔ شستشو می‌پاشند و حرکت طاق به جلو و عقب باعث می‌شود تمام سطح خارجی اتومبیل تمیز شود.
سطوح خارجی ساختمان‌ها در شهرهای بزرگ و نواحی صنعتی، اغلب خیلی زود دود و گرد و خاک هوا را به خود می‌گیرند و کثیف می‌شوند. برای شستن و تمیز کردن ساختمان‌های قدیمی و تاریخی، نوع مواد پاک کننده شیمیائی، باید بدقت انتخاب شود که آسیبی به کارهای تزئینی روی بدنهٔ ساختمان‌ها وارد نشود. زمانی که نمای روبروی کلیسای پولس رسول در انگلستان تعمیر و نظافت می‌شد، به کمک فواره‌هائی لایه ضخیم دوده و چرک انباشته شده در طی قرون از روی آن پاک و یک کتیبه مرمر که قبلاً کسی از وجودش اطلاع نداشت، نمایان شد. گرچه هزینهٔ زیادی صرف نظافت شد ولی ارزش را داشت.
در بیمارستان‌ها، شستشوی کف زمین معمولاً با دشواری‌هائی همراه است. اخیراً ماشین‌های جالبی توسط انگلیس ساخته شده که براساس حرکت رفت و برگشتی یک نوسانگر کار می‌کنند، وبرای نظافت کف سالن‌های جراحی متناسب‌اند، بااین دستگاه، کف زمین تنها به‌کمک آب تمیز می‌شود و از وقوع خطرهای ناشی از ایجاد الکتریستهٔ ساکن (در صورت استفاده از مواد پاک کننده، چنین خطری وجود ندارد) جلوگیری می‌شود.